View Single Post
tanta mi har ms hun er oppe i 50 åra og har mistet all kroppskontroll utenom det fra halsen og opp i løpet av 1-10 år kan bevegelsen i halen svekkes og deretter er det tale og syn som det går til helvete med. Hun er allikevell i 100% stilling selv om det tar på er det å kunne dra på jobb å føle seg normal noe av det viktigste for henne. Etter at hun mista kontroll av armene har hun også tatt 1 doktorgrad. Du har valget mellom å bekjempe sykdommen ved å ta et studium som staten sponser der du kan tjene penger ved å hjelpe folk. f.eks psykolog eller noe i den duren eller du kan heve uføretrygd. (høres litt brutalt ut dette) Sykdommen har flere varianter og noen som har ms vil kunne leve bortimot normalt hele livet. Jeg råder deg til å aldri gi opp. Du kan f.eks søke på jobber der staten er forplikta til å gi deg de hjelpemidlene du trenger. Tante har en datamaskin som heter nemo , den åpner dører tar telefonen skifter kanal og volum på tvn justerer stolen og den skriver på datamaskinen. Jeg vet det er vanskelig å komme seg ut i arbeidslibet men du øker livskvaliteten betraktelig ved å prøve. At du får så lav uføretrygd er sjokkerende med tanke på alle hindrene sykdommen kan gi. Jeg foreslår at du undersøker hver eneste krik og krok av lovverk og tidligere saker/andre tilfeller der de som har sykdommen har fått mer penger slik at du tjener til livets opphold. Det viktigste for en ms pasient er å aldri gi opp å leve et "normalt" liv så lenge det er mulig. Det er kanskje det viktigste av alt! (Ikke se på dette som en flame eller noe bare se på det som et råd angående muligheter. Utdanning er noe jeg anbefaler sterkt arbeidgiver bryter loven viss han nekter å ansette deg pga handicapet ditt.
Sist endret av |24/\/\0; 4. august 2007 kl. 23:43.