View Single Post
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
Sitat av GothQueen
speq; Du får regning for alle medisinene de har puttet i deg, etter at du kommer ut fra sykehuset.
Man må betale for alle testene de tar på deg, med drosjerekvisjon må man likevel betale 120kr en vei, samme hvor langt/kort det er. Med mindre du allerede har brukt 1500kr (eller noe) og dermed har frikort.
Vis hele sitatet...
Når man får en diagnose man trenger å medisineres for, får man medisinen på "blå" resept.
Er det en diagnose der det trengs å hente ut medisin ofte, som f.eks ADHD der jeg må hente ut medisin hver 10.ende eller 30. dag. Noe som sier at egenandels kortet ofte blir stemplet.
Hvis man i tilegg går til behandlig for en diagnose eller flere, får man også "stemplet" egenandels kortet sitt.

Personlig tok det meg kort tid å få frikort som ligger noen kr over ca. 1600 kr.
Det er ikke mye, selv når man går på trygd. Spesielt da man får tilbake betalt alt som har oversteget egenandelen av hva du er pliktig å betale, om man betalte for mye.
Da har man "fri" lege og helse tjeneste.

Foruten Legevakten.

Sitat av GothQueen
Du må fremdeles betale for medisinene, selv om du har frikort!
Med mindre det er medisiner som går på blåresept! Da er det gratis.

Sprøyter, bomullsdotter, bandasjer og den slags må man også betale for.
- Ikke det at det i utgangspunktet er så dyrt! Men når man tar seks sprøyter i måneden, og de skal ha 50kr for hver sprøyte de putter i deg.. Så blir det penger i løpet av et år!
Vis hele sitatet...
Nå vet jeg ikke hva du må gjøre og mistror deg ikke om du må betale for dette.
Men jeg har aldri opplevd å måtte gjøre det. Når man har frikort, har man frikort.
Jeg har tatt både røntgen, gastroskpi og det som værre er, uten å betale fM
or hverken bedøvelse, smerte stillende eller noe annet, på sykehuset vel og merke.

Foruten om på legevakten.

Man kan diskutere hvor dumt det skal være eller ikke.
Men personlig er det -lite- i forhold til andre land.
Jeg tenker kanskje motsatt vei enn deg. Men jeg ser ikke det som det største problemet.
Hvor jeg mener pengene bør gå, har jeg skrevet i min tidligere post.

Men alikevel, er jeg helt med på hva du sier. Jeg aksepterer og tildels forstår din misnøye.
Men synest emnet har sklidd litt ut nå.

Emnetittel beskriver noe annet.