View Single Post
Jeg bøyer meg i støvet @dodecha, @sky.

Dere har gode innspill, og jeg har i etterkant innsett at hele konseptet av det jeg forklarer, klarer jeg ikke formidle godt til at det blir forståelig.

Sitat av Dodecha Vis innlegg
Først nå oppdager jeg meningen bak noe av teksten din: for jeg sitter å prøve tolke tekstene dine, og det er litt vanskelig til tider.
Du har brukt disse merkelige tankeeksperimentene for å poengtere at blind tro er idiotisk, og at den er like idiotisk når man blindt tror på vitenskapen som når man blindt tror på idelogier/religioner.

Du har brukt en særdeles merkelig måte å presentere det på for du har startet tekster der du leder oss inn i disse tankeeksperimentene som resulterer i en situasjon der en etablert teori ikke stemmer, for så å komme til poenget ditt i veldig få ord. Flere av oss har da hengt oss opp i de merkelige forsøkene på å forklare hvordan vitenskapen kan ta feil for de har vist at du mangler kunnskap på de feltene.
Vis hele sitatet...
Jeg må si meg enig i at måten jeg har forklart meg på har resultert med at det virker som en fornektelse av vitenskapen vi har - fordi jeg har overfokusert på å få fram poenget i eksemplet, til de grader at det blir veldig uforståelig for folk flest.

Det har vært ganske så spennende å lese hva dere har sagt, men litt frustrerende fra min side, ettersom at poenget mitt har blitt feiltolket. Men, jeg har gått over det jeg har skrevet et par ganger, og jeg kan veldig godt forstå hvorfor det ble feiltolket. Nettopp fordi jeg forklarte det dårlig.

Jeg merker at det blir litt mye for meg å forsvare synspunkter som ikke er av min egen oppfatning til virkeligheten. Det var ment, og er ment som et filosofisk perspektiv på hva religion og tro innebærer. Det er rota i at alle mennesker burde ha respekt ovenfor hverandre og hva de tror. Ikke at vitenskapen er noe den ikke er.

Tenker det er like så greit å ende diskusjonen med at om man skal tro på noe. Hva enn det skulle være. Så er det viktig å sette seg inn i hva man tror på, enten det er religion eller vitenskap. Dette tror jeg ingen i denne tråden fornekter. For meg, så blir jeg like provosert av å se folk tro blindt på vitenskapelige studier uten å vise et snev av kritikk, som jeg blir når folk tror blindt på sin religion og projiserer sine egne dogmer på andre. Dette var litt av essensen i innleggene mine.
Sist endret av Sopphuet; 2. februar 2019 kl. 19:30.