View Single Post
Bra skrevet ivioynar. Du utdyper mange av de meningene/argumentene jeg har om/mot konspirasjonsteorier, samt tilføyer mange bra poeng.

Konspirasjonsteorier har veldig mye til felles med religion, på den måten at de manipulerer mennesker ved å appelere til det ukjente (gjerne noe stort, stygt og skummelt), og setter farge på en grå hverdag. Men dette blir på en måte selvmotsigende av den grunn at religion i seg selv er en konspirasjon (om du er ateist) på den måte at de som utviklet/stiftet religionen gjorde det for å gavne seg selv og sine hensikter.

Jeg er ikke i tvil om at det finnes konspirasjoner, men ikke, per dags dato, av de dimensjonene som blandt annet omfatter 9/11. Verden er full av eksperter på konstruksjoner, og er det ikke sannsynlig at et flertall ville utpekt f.eks. bygningens kollaps som meget suspekt, om den faktisk hadde vært det? Med dagens massemedia som bl.a. Internett og internasjonale TV-kanaler er det like lett for eksperter å formidle sine meninger og ekspertise som det er for konspirasjonsjegerne å formidle sine teorier, og tror dere virkelig ekspertene ville holdt kjeft og sett på at USA utførte terroraksjoner mot seg selv? Religioner holder på å bli/har blitt avslørt, USAs falske annklager mot Irak ble avslørt, og jeg er ganske sikker på at 9/11 også ville blitt avslørt, på et seriøst grunnlag, som en konspirasjon, om det faktisk var det.

Jeg tror i midlertid ikke at vi er i ferd med å miste vår kritiske sans, men snarere at det er lettere for folk å formidle sine teorier, samt tilegne seg informasjon om hendelser som deretter kan brukes som "grunnmur" for en konspirasjonsteori. Det er derfor veldig viktig, som ivioynar sier, å opplyse folk om hvor viktig det er å være kritisk til kilder og holde fast ved ordtaket "En er uskyldig inntil det motsatte er bevist", og med "bevist" mener jeg ikke at en og annen eventyrlysten ekspert uttaler seg om tvilsomme hendelser, men harde fakta fra flere politlige kilder.

Når det kommer til det komersielle er ikke dette noe nytt. Usæriøse aktører har eksistert fra dag én i form av heksedoktorer, klarsynte, spåkoner, tryllekunstnere etc, og dette er av en god grunn: mennesket vil bli lurt.