View Single Post
Jeg tror det er svært mange ulike typer mennesker som kjøper sex. Også de som har partner eller ikke har problemer med å få seg.

For noen kan det handle om å leve ut tabubelagte lyster, som det dehumaniserende ved å treffe noen på den måten kun for sex (ikke det samme som et vanlig one-night's-stand). Den prostituerte blir på en måte bare en kropp og ikke en person for dem, kanskje, og de kan føle seg friere til en viss type sex; muligens også nedverdigende sex. Jeg leste en gang en reportasje om thailandske prostituerte. Dette er fattige og desperate kvinner, ikke studenter som vil ha spenning og kjøpe dyr veske. De kunne fortelle om grusomme ting de ble bedt om å gjøre. De hatet det. Mennene som hadde bedt om det, er nok ikke monstre, men menn som har lavere terskel for å gjøre det de vil på bekostning av andres integritet. Så ja, det kan nok være at noen av dem skårer lavere på empati.

Hvis man ser videoen av de fotballspillerne fra Leicester Utd. som kjøpte sex i Thailand, og hører hva de sier (rasistiske og andre nedrige ting) om kvinnene de så ber slikke dem i rumpehullet, bør det gjøre litt vondt hos de fleste av oss. Og jeg tror fortsatt ikke disse mennene er grusomme menn, men jeg tror nok de tilhører en annen gruppe enn "de fleste anstendige, godhjertede menn med høy skåre på etisk forsvarlig behandling av medmennesker".

Unge menn som ikke har ferdigutviklet hjerne, og som plutselig blir steinrike slik som fotballspillere, driter seg jo ut, og (fordom, men pytt) mange av dem var kanskje ikke så flinke på skolen og hadde lav selvfølelse. Menn med lav selvfølelse kan være ekstremt farlige om de får for seg en slags følelse av rett til sosial dominans. Og jeg tror det er derfor man ser så mange rasister i kommentarfelter som har postordrebrud og hater muslimer, for eksempel. Og kanskje noen horekunder også er sint på kvinner og verden og menn som lyktes bedre enn dem (litt som incels), og derfor ikke har noen skrupler ved å betale for sex, uten å ofre den prostituertes liv og ve en tanke.

Men noen er nok også snille selv om de kjøper sex. De får ikke sex ellers.