View Single Post
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Min personlige overbevisning om alt som er digg bør være fritt? Jaja. Du kunne jo prøve å tillegge andre at de er oppegående, istedenfor at de er ute etter å mele sin egen kake eller realisere sin fantasi. Hva ville du foretrukket selv? Nettopp.

At loven virker holdningsskapende - hva slags undersøkelser baserer det seg på? Fordi på narkotikafeltet ble vi fortalt det samme i årevis.
Og den "lave bruken" og de gode holdningene ble av "ansvarlig, solidarisk side" målt via frivillige spørreundersøkelser - ikke akkurat et veldig sterkt bevis i en slik sammenheng. Men når alt kom til alt, så var ikke bruken styrt av det normgivende forbudet.

Til 1): Det jeg mener her er at de lar være fordi de mener det er galt, ikke ford det er kriminelt og kan straffes. De hadde ikke begått sexkjøp om det var lovlig eller straffefritt. Den samme gruppa confounder enhver spørreundersøkelse om holdninger i befolkningen, fordi normen(e) deres er ikke nødvendigvis en refleksjon av lovene, oppdagelsesfare og straffenivå. Og så har du gruppen som lyvyer på spørrendersøkelser. Gruppen som undervurderer hva de hadde gjort i en "tilgjengelig" situasjon... og gruppen som ikke lyver så mye, men fortsatt ikke innrømmer straffebare forhold på papiret.

Ta gjerne stilling til hvorvidt sexkjøpsloven du forsvarer, er et forbud for gatesalget som rammer sosialt skjevt, for jeg tok tidligere opp at i praksis så kan alle med god inntekt og utdannelse arrangere et overtramp av lovens ånd og bokstav helt uten problemer. Så i det reelle liv blir sexkjøpsloven et forbud mot gateprositusjon, kjøp av sex på gata/off.sted eller til tilfeldig plass å ha sex. Litt sånn som enhver oppegående og økonomisk ressursterk person kan skaffe seg omtrent alt de vil ha av narkotika på resept via privat helsehjelp eller EØS/EU-lovgivning.

Så vi kan ikke si at sexkjøpsloven faktisk begrenser store deler av befolkningen i praksis, for her i Norge har svært mange høy inntekt og svært høy inntekt i utlandet der prostitusjon er like eller mer utbredt som i Norge.

Samtidig med dette, fucker sexkjøpsloven opp bosted, rettsvern og pensjon/trygderettigheter for både luksus, gate og tvangsprostiuerte.
Og vi kan heller ikke bruke sexarbeidere som et tilbud til handicappede eller andre som er naturlig avskåret fra å konkurrere normalt på et i dag ganske hardt kjønnsmarked. Et tap for de involverte som begrunnes også av deg med at "alle" i befolkningen sine holdninger blir korrigert av sexkjøpsloven, hvilket for meg er helt utroverdig og langt fra dokumentert på noen som helst måte.

Sexkjøpsloven er klassepolitikk. Men ikke den gode sorten - den dårlige sorten, som forsterker ulemper og fordeler på feil måte, og holder de fattige mer ansvarlige for sine tilbøyeligheter og dårlige atferd, enn middel- og overklassen.