View Single Post
Jeg kan ingenting om installasjonskunst, men kan ramble litt om assosiasjoner og tanker til det du skriver, så får du se om du får noe ut av det.

Sitat av Nordicoffice Vis innlegg
Det første er kanskje det de fleste av oss tenker på, nemlig Gud og/eller Jesus og generelt kristendom. Mens det andre er mennesker med mye makt, da tenker jeg særlig på slavedrivere og eiere. (Viktig at jeg ikke blir for opphengt i slaveriet i USA, men også det moderne slaveri)
Vis hele sitatet...
Hvis det norske ordet "herre" skal være utgangspunktet, tenker jeg først på eier av et dyr, særlig hund eller hest. Da er herre mye brukt. I slaveri blir ofte det engelske Master/"Masta" brukt også i norske oversettelser. I moderne slaveri er hvem som er "herre" mer skjult bak konsern og større strukturer, det er interessant i seg selv. Det tilslører og pulveriserer personlig ansvar. Hvem er "herre" i tekstilindustrien, er det du som kjøper genseren? Man kan si det samme om store trossystem som også gir ulike mennesker enorm makt, skjult bak viljen til en diffus herre.

Hvem er denne herren de kristne tilber av egen vilje, mens «Herren» i Slaveriet var en de var og er nødt å tilbe uten fri vilje.
Vis hele sitatet...
Det ville jeg problematisert litt. Det er nok mange grunner til at noen tilber en gud, alt fra fri vilje, via indoktrinering til ren frykt. De vil nok i alle tilfeller oppleve det som frivillig. Man kan sikkert snakke om et slags stockholmsyndom i mange tilfeller. For å sammenligne med hunder og hester igjen så er dyret frivillig underlagt sin herre, men det er jo ikke selvvalgt, og de har neppe noe reelt alternativ.
Det er altså det jeg har notert meg hittil. Jeg sier tusen takk for innspill på forhånd, om dere har tips til hvordan jeg kan forenkle dette temaet, eller om dere har ideer til lyssetting, lukt, video, eller visuelle ting på hvordan jeg kan formidle dette så setter jeg evig stor pris på det. Installasjon kan inneholde det meste, så lenge det "aktiviserer et rom"
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke hvilke fysiske rammer du har her, men kan du aktivisere publikum på noen måte? Så for meg ulike ståsteder, for eksempel i høyden, som gir ulike perspektiver eller noe slikt.

Sitat av nso Vis innlegg
En herre er vel ikke nødvendigvis noen man tilber, men heller noen man tar ordre fra. Den beste engelske oversettelsen blir "master".
Vis hele sitatet...
I kristen sammenheng er vel "the lord" ekvivalenten til Herren.
Sist endret av *pi; 20. september 2019 kl. 08:13.