View Single Post
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Godt poeng, men er det noe som indikerer at et privat sykehjem vil ha mindre byråkrati? Pengesparerne i det private elsker i alle fall å belemre de ansatte med å dokumentere effektivitet og svinnbekempelse. Videre, hvorfor innføre vanskelige optimeringer i struktur og ledelse, når man kan innføre kortsiktige og enkle besparelser ved lønns- og kvalitetskutt? Det er mange mulige måter å spare penger på, men de enkleste og mest opplagte er de kjipe metodene vidarlo listet opp - altså er det de som vil bli brukt.
Vis hele sitatet...
Det er nettopp disse jeg mener skulle vært regulert - man skal få drive privat, men da skal konsumenter og produsenter ha samme eller bedre vilkår. Offentlige tjenester skal være det minste vi er villige til å godta, og så får vi diskutere hvor dette nivået skal ligge. Om det private ikke klarer å levere dette nivået, får man avvikle de som ikke klarer det. Men poenget mitt var veldig enkelt, og det er at gitt kontrollmekanismer på riktige steder, og droppe de totalt unødvendige sløseriene kan private drive mer effektivt. Om de driver på lik måte som det offentlige året igjennom, men ikke blåser 200k på nye lamper på slutten av året for å opprettholde et budsjett, så har de et sted å ta marginer fra. De slipper dyre, offentlige anbudsrunder for alt mulig, mer margin å ta av. Det mangler ikke på steder, og det er svartens synd at noen/en del/alle(?) av de som holder på i dag skviser de med behov. Men det betyr ikke at det er umulig å fikse.

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Videre, og helt urelatert - det er vel ganske mye av det byråkratiet man elsker å hate som er ganske relevant å ha den dagen noe har gått til helevete? Jeg er ikke akkurat noen stor fan av å produsere dokumentasjon som aldri blir lest, men de debattene der er ofte fryktelig enspora - det er jo ikke som om staten alltid innfører kontrolltiltak for shits and giggles (selv om det helt klart forekommer).
Vis hele sitatet...
Aldri påstått det ikke er dokumentasjon som er lur å ha, poenget er å kutte i sløsingen på det totalt unødvendige, og om noen kan tjene penger på disse marginene? Vær så god.