View Single Post
Sitat av LonelyWolf11 Vis innlegg
Hvordan kan så mange takke ja til å leve i en verden hvor man lever som roboter? Man våkner, går på jobb, ser på tv, legger seg og gjør det samme dagen om igjen. Det er ikke sånn man skal leve, det er et slaveri som man gjennom eliten har blitt hjernevasket til å tru at er "frihet".

Dagens samfunn i den vestlige verden er et kapitalistisk drittsystem som ingen andre enn eliten egentlig har det noe godt i.
Vis hele sitatet...
Hm, om du har noe forslag til et bedre system, så er det nok mange som er interessert i å høre. Jeg kunne jo også tenkt meg å gjort akkurat bare det jeg vil, og ikke hatt noen spesiell jobb. Men jeg skjønner jo at jeg ikke bare kan få alt jeg vil uten å gjøre noe for det. Og jeg trur nok aldrig det gjenomsnittlige menneske har hatt så mye "luksus" i forhold til nedlagt arbeidsinnsats som norge 2020.
Jeg kunne jo like godt vert født inn i en township i sørafrika, favelaen i brazil, eller landsbygda i nord-korea.
I barndommen har jeg vokst opp på gårdsbruk på vestlandet, noe som mange synes høres så fritt og flott og fantastisk ut. Har jo prata med mine foreldre og besteforeldre, og vil påberope meg en viss innsikt. Alt var nok ikke så bra "før i gamle dager" som det er lett å tenke seg.

Ok, du sover og står opp. Alle gjør det. Du går på jobb. Hva slags jobb har du? Normalt er man på jobb fra 8-4 og fri i helgene. Jeg vil påstå det er ganske digg å ha fri etter 4 og i helgene, uten å ha hengende bekymringer over seg om hvordan man skal få mat på bordet neste dag. Liker du ikke jobben din? Liker du ikke arbeidstida? Det finnes ganske bra muligheter nå til dags for omskolering og div. Det er jo masse forskjellig man kan gjøre. For folk flest finnes det en 8-4 jobb som ikke BARE er dritt. Det finnes mange yrker der du ikke jobber fra 8-4. En kan komme seg i nordsjøen og ha 2 uker på og 4 uker fri for eksempel. Eller du kan starte din egen business og bestemme arbeidstid selv. Du står faktisk fritt til å velge å ikke gjøre noe. Men da kan du ikke forvente å bare få og få, og må si farvel til mange goder du tar for gitt.
At du ser på tv etter jobb er da ikke samfunnet sin skyld. Her må du selv finne på noe å gjøre som du liker.

Hvordan ser du for deg at man skal leve?

Jeg er ganske fornøyd med min situasjon i det systemet her. Jeg kan si hva som har funka for meg da. Jeg har alltid prøvd å tenkt over hva jeg liker å drive med, og hva jeg ikke liker. Gått tilbake til barndommen, og tenkt over hva jeg alltid har drømt om som jeg ikke kunne gjøre da. Og så prøver jeg å få ordna det slik at jeg gjør mer av det jeg liker, samtidig som jeg kutter ut dritt jeg ikke liker.
Skal jeg ha normal arbeidstid fra 8 til 4, så er det viktig for meg at jeg gjør noe interessant, når jeg skal bruke så mye tid på det. Og så får lønna heller være litt midt på treet. Hadde jeg jobba kun 4 timer i uka, så kunne jeg godtatt at jobben bare var dritt. Jeg må innrømme at jeg har vært litt heldig som har truffet så godt med utdannelsen min da. Har blitt telemontør. Men også i det faget her, så finnes det kjedelige og interessante jobber. Har etter litt om og men kommet meg i ei bedrift som driver med noe interessant. Det gjør slik at jeg faktisk legger en innsats i jobben, og gjør det ganske godt. Ledelsen ser det, og etter hvert har det bare blitt slik at jeg har fått god tillit, og så lenge jeg gjør en god jobb, så styrer jeg dagene mine mye selv. Det er også gode muligheter for å jobbe ekstra, og få ta avspasering en annen dag. Jeg kjører rundt med en slik montør-bil, og er på nye plasser hver dag, og det er veldig varierte arbeidsoppgaver. På papiret ser jobben ganske a4 ut, men i praksis er den ikke det likevel.
Jeg prøver å tenke over hva jeg bruker penger på. I mitt hode så er penger=arbeidsinnsats. Så det vil si at jeg egentlig tenker over hva jeg bruker arbeidsinnsatsen min på. Kjøper aldrig ting som ikke gir meg noen spesiell glede. Det vil si for min del, dyr bil, dyre merkeklær, dyre møbler. Og så bruker jeg heller mer på ting som gir meg MYE glede, slik som snowboard og paraglider. Og jeg har for lengst gitt f. i status og hva andre synes om meg. Bruker aldrig penger på ting og dippedutter for å imponere andre, eller som samfunnet mener jeg bør ha for å være kul.

Men dette er jo da for meg, ikke sikkert det funker slik for deg.

I mange land er det sant som du sier, at eliten har klart å fiksa det ganske godt for seg selv, på bekostning av flertallet. Men vi er ikke så plaga av det i norge og europa for øyeblikket.