Tråd: DMT-tråden
View Single Post
Du har misforstått litt. Grunnen til at du aldri har hørt en slik teori før, er vel fordi at jeg brukte ca. 10 minutter i går til å tenke den ut, forholdsvis spontant!

Konspirasjonsteorien jeg snakket om er lenka vedrørende Raymond Rife, som utenom mikroskop-oppfinnelsen sin, gjorde andre teknologiske oppfinnelser som var av det mer kontroversielle slaget, nesten så en skulle trudd han var inspirert av selveste Tesla. Den påstanden jeg kom opp med, kan knappes kalles en teori - bare en tankevekker eller spekulasjon! Jeg brukte Rife mikroskopet til sammenligning med psykedelika av disse årsaker:

- For at Rife mikroskopet skulle kunne fange opp og synliggjøre levende virus, måtte disse dyrkes i noe kalt et K-medium. Sammenligningen med menneskets bevissthet og persepsjon ble utelukkende gjort på bakgrunn av teorien om at hvis et menneske skulle sanse andre dimensjoner, må de tilføye et "K-medium" i kroppen sin, altså psykedelika. Det er selvsagt andre måter å oppnå slike tilstander på, men i denne tråden er det mest relevant å trekke frem psykedelika, og ikke transe-induserende tromming eller meditasjon, eksempelvis.

- Rife klarte videre å studere levende virus og bakterier ved å fargelegge de med spesial-lys, som gav virusene en spesiell farge som kunne finjusteres og observeres via Rife mikroskopet, et mikroskop som forstørret objektet 17,000 - 20,000 ganger dets opprinnelige størrelse. Dette var den tidens revolusjonerende oppdagelse, selvom observasjoner var blitt gjort tidligere, ble det gjort med metoder som kun klarte å studere virusene i dets døde form. Sammenligningen med psykedelika av type lsd, psilocybin og mescalin, er at disse hallusinogenene er karakterisert å fremkalle hallusinasjoner ved hjelp av en ytre påvirkning som for eksempel lys, lyd og følelse. Uten ytre påvirkning er ikke de nevnte psykedeliske stoffenes hallusinogene effekt særlig bemerkelsesverdige. Uten fargelegging med lys ville ikke viruset i K-mediumet vært særlig bemerkelsesverdig i mikroskopet det heller.

- Pseudohallusinasjoner som skapes av de nevnte psykedeliske stoffer, skaper en effekt som etterligner det en kaller for synestesi. Selvom effekten ikke er 100% lik det virkelige synestesi-fenomenet, så forstår man at sansene forvrenges ut fra den nyktre virkelighetsoppfatningen. Folk med denne egenskapen har ofte en bemerkelsesverdig talent på spesielle områder i samfunnet, som for eksempel musiker eller matematiker, osv. Det er, som nevnt i lenka over, også muligens karakteristisk for personer som påstår å inneha skjulte evner, som bl.a. klarsyn. Noen med slike evner kan også påberope seg tittelen sjaman etter ferdig "utdannelse". Sjamaner er kjent for sine reiser til de åndelige verdener, som bl.a. er forbundet med dmt og andre entogener.

- Kanskje bevisstheten vår i slike tilfeller er litt lik et mikroskop?At den "usynlige" verdenen vi befinner oss i, er egentlig en kompleks sammenfletting av dimensjoner, og at psykedelika er mediumet som er med å synliggjør denne "usynlige" verdenen. Bevisstheten er dog mer kompleks enn et mikroskop, men på enkelte psykedeliske stoffer kan ytre påvirkninger sammenlignes med fargeleggingen av mikro-organismene, som i Rife eksemplet ble gjort med lys. Lys er frekvenser, det samme er lyd, hjernebølger (bevissthet?), osv.

- Jeg undres videre om ikke frekvensene kan være den fargeleggingen som gjør det slik at vår bevissthet, med hjelp av et "K-medium", som i dette tilfellet er psykedeliske stoffer (klargjør kjemien i hjernen/kroppen), synliggjør andre dimensjoner som ellers er usynlig i den nyktre virkeligheten. Synestesi er det perfekte eksempel på at virkelighetsoppfatning er ekstremt subjektivt, i et objektivt observasjonsmiljø - hvis jeg kan kalle det det. Det objektive observasjonsmiljøet er den oppfatning som andre deler med en selv, ut fra beskrivelse. For eksempel er et landskap full av detaljer som kan oppfattes likt av flere personer, dernest at gresset er grønt, himmelen er blå, trær er grønne og stammene brune, osv.

- Den subjektive virkelighetsoppfatningen fremheves spesielt ved eksemplet synestesi, der ikke lenger den objektive observasjonsmiljøet deles med de som er berørt av dette fenomenet og oss andre. Tilsynelatende er ikke lenger gresset grønt, himmelen blå, trær grønne og stammene brune, men i andre farger eksempelvis. Det antas også at slike mennesker ser en spesiell aura rundt personer, ikke så ulikt den auraen - vil jeg tro - psykedelika er i stand til å synliggjøre på sin merkverdige måte. Om øynene er sammenlignbart med linsene i et mikroskop, kan en påstå at mediumet, altså psykedelika, er med å "skifter" linsestyrke eller -type, som gjør at bevisstheten vår er i stand til å fange slike detaljer via sansene, som ellers ikke er mulig i den nyktre virkeligheten.

- Denne endringen er i høyeste grad subjektivt, selv om det via anekdoter kan trekkes likheter fra individ til individ vedrørende sanselige opplevelser, som for eksempel morfing av mønstre, fargespill, "3d-effekter" og det å "se" eller "føle" lyder, sanse tilstedeværelse av noe som ikke er synlig, eller lignende. Hvordan hvert individ velger å tolke, altså persipere, slike opplevelser, vil være avhengig av mange ulike faktorer; som lysstyrke, kontraster, setting, sosialt miljø, tankemønster, etc. Det som derimot er litt uvanlig med disse forholdene, er at for at en opplevelse skal være nesten-identisk sammenlignbart, burde forholdene i teorien også være nesten identisk under påvirkning. Men her kan altså opplevelser oppstå likt i mange tilfeller, med ulik setting og forhold, eller faktorer som jeg kaller det! En annen forklaring enn den rent vitenskapelige er altså den rent spekulative, nærmest pseudovitenskapelige: Kontakt med parallelle eller andre dimensjoner og åndelige, eller entiteter.

Kanskje fungerer psykedelika, i kombinasjon med bevissthet og ytre påvirkninger, som et Rife mikroskop som er i stand til å fange opp usynlige "organismer" i sin "levende" form, slik Rife var i stand til å bryte med de fysiske lover den gang (slik jeg har forstått det), og via genial intuisjon klarte å fremlegge en metode for å studere eller observere virus i levende tilstand, en revolusjon i vitenskapelig kontekst. Psykedelika er kanskje det mediumet, slik bl.a. sjamanistisk praksis har påstått i mangfoldige av generasjoner, til å oppnå kontakt med den åndelige verdenen, aka andre eller parallelle dimensjoner og entiteter. Det er med andre ord ingen unik eller ny spekulasjon eller påstand jeg kommer med, kun forsøket på å trekke sammenligning av denne urgamle forståelsen av entogener, med vitenskapen er ny, litt utenfor området som mentalment var inne på - den psykedeliske bevegelsen.

Til slutt vil jeg bare påpeke at delirium, psykose og lignende er vel ennå den dag i dag, etter minst 100 års studie, fortsatt et lite mysterium, en vanskelig gåte og et fascinerende enigma (3 ulike ord med nøyaktig samme betydning) i psykologisk kontekst, men åpenbart finnes det ulike teorier på dette området også. Inntil svaret kommer for en vakker dag, er det nærliggende å anse slike opplevelser som en kan få på dmt også lik de tre ordene for "uforklarlig" (mysterium, gåte, enigma). De tre forskjellige ordene er plassert med hver sin forskjellige kontekst, selvom betydningen er det samme, i et forsøk på å beskrive betydningen med ord som, per dags dato, ikke eksisterer i ett enkelt ord, for å beskrive betydningen "gåtefull" om deliriske opplevelser, psykotiske opplevelser og dmt-opplevelser. Det blir vel som å beskrive synestesi tenker jeg meg, noe de fleste sikkert forstår er temmelig vanskelig uten å måtte benytte seg av ulike eksempler med samme betydning. Forskjellen er at synestesi er et enkelt ord som beskriver dette fenomenet, mens gåtefull i eksempelvis dmt-opplevelse, er ikke tilstrekkelig nok ord til å kunne beskrive opplevelsen. Opplevelsen er med andre ord reell, i følge meg og noen andre.

Håper dette ble litt mer forklarende, men ta det med en klype salt - var kun en spontan spekulasjon/tankevekker fra min side, og kanskje ikke en særlig god en heller..