View Single Post
Sitat av SkurtNilsen Vis innlegg
Det følgende innlegget er hva som fikk meg triggered af. Jeg overdriver ikke når jeg sier at jeg fysisk rista og headbanga i raseri så det nesten skumma ut av munnviken min som en mongis med rabies som blir rekt i LoL... og bare så det er sagt, jeg vet vi skal diskutere innhold og ikke person her på forumet, men ordlyden din i spesielt dette innlegget var så håpløst bedrevitende og kvalmt at det flippa helt for meg. Ikke ta dette som et personangrep. Siden du kan kritisere andres argumenter for å være tilbakestående så håper jeg at det er innafor at jeg kan kritisere din retorikk for å være selvhøytidelig og... usjarmerende
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Bah, jeg forlater debatten et knapt døgn, og i mellomtiden har dere klart å rote den ned i et filosofisk kaninhull hvor vi må ta stilling til konsepter som deontologi og utilitarisme for å finne veien ut igjen. Så nå må vi altså løse etikk for å kunne fastslå at voldtekt er galt? Se hva dere har stelt i stand!
Vis hele sitatet...
Vis hele sitatet...
Ah.
Skjønner.
Her har du fortreffelig demonstrert at internhumor fungerer svært dårlig på nettet! Saken er at vi har hatt mange debatter opp gjennom årene her som har sporet av i filosofi. Stiller du spørsmålet "hvorfor det?" en håndfull ganger på rappen så ender du opp i de store, uavklarte filosofiske problemstillingene som menneskeheten har brukt tusenvis av år på å ikke bli enige om. Du kan jo prøve selv: Åpne en tilfeldig artikkel på wikipedia, og trykk på den første lenka i den som viser til en annen artikkel, repeat. Du ender opp i artikkelen om filosofi før du har klikka deg gjennom tyve lenker.
Så, på det daværende tidspunktet var fokuset subtilt skifta i retning deontologi vs. utilitarisme. Med andre ord, vi var på vei til å ikke diskuterte om sexhandel var rett eller galt som sådan, men etter hvilken målestokk rett og galt skulle avgjøres. Det er... ekstremt frustrerende og det kommer aldri noe godt ut av det. Jeg ønsket å la akkurat slike problemstillinger ligge og heller holde det på et praktisk nivå.

Jeg kunne selvsagt ha sagt cirka det jeg nettopp skrev. Det ville antakelig vært lurt. I steden dro jeg altså "se hva dere har gjort nå, jævla kløner!"-linja. Hvilket var en injoke jeg ikke tenkte over at ikke alle ville ta (akkurat det var muligens litt arrogant av meg). Det er litt som når jeg står på lunchrommet og fikser kaffetrakteren, og sjefen kommer inn og utbryter "hva faen! Her kommer jeg for å hente meg kaffe, også er den ikke ferdig engang? Hva er det jeg betaler dere for!?". Det er en vits både han og jeg synes er festlig nok, men dersom han hadde dratt den noen med litt kortere fartstid i galehuset, så hadde det muligens blitt tatt ille opp. Hvis du tok meg bokstavelig - og det forstår jeg godt at du gjorde! - så skjønner jeg veldig godt at du oppfattet det som hinsides arrogant. Fra min side var det nettopp i den ekstreme overdrivelsen at humoren (eller forsøket på humor, alt ettersom) lå begravet. Jeg skal prøve å passe litt bedre på slike ting i fremtiden.

Sitat av SkurtNilsen Vis innlegg
Og jo, jeg vil fortsatt hevde at du har endret fokus. I starten av tråden var påstanden din "majoriteten av prostituerte er tvunget til det, enten direkte eller indirekte." Dette har du senere moderert til "en betydelig andel av prostituerte er tvunget til det", noe som er langt mer riktig. Dessverre.
Vis hele sitatet...
Det er din egen skyld: Hvis du ikke vil få folk til å endre mening, så får du la være å plage de slik de sjekker sakene sine bedre, og således risikerer å komme over ny informasjon.

Oops, I did it again.
Det var jo sånn jeg ikke skulle gjøre! My bad.
Jeg mener selvsagt heller dette: Du stilte krav om dokumentasjon for påstandene mine, og da ble jeg nødt til å sette meg bedre inn i saken. Det jeg fant fikk meg til å delvis endre oppfatning.
Se, jeg klarer det!

Sitat av SkurtNilsen Vis innlegg
MEN! Om hora er tvunget til å drive med sexarbeid av bakmenn så kan jeg derimot se for meg at dette har en langt større psykisk belastning på hora enn om hun har valgt dette frivillig. Jeg diskuterte denne tråden med en god venn igår. Han fortalte at noen i hans familie jobber i Kripos, spesifikt med å avdekke menneskehandel blant prostituerte. Han hevdet at det er store mørketall og mye menneskesmugling som foregår i de landene hvor prostitusjon er lovlig. F.eks. er det visstnok mange ufrivillige horer i Red Light District som blir fraktet fra øst-europa og asia til Europa med lovnad om gull og grønne skoger, også blir de tvunget inn i prostitusjon istedet. Dette er selvfølgelig helt forferdelig, og hvordan man kan løse dette har jeg ærlig talt ikke noe godt svar på...
Vis hele sitatet...
Ja, og det er en viktig årsakt til at jeg ikke nødvendigvis tar de prostituertes utsagn for god fisk. Ikke bare har de et incitament til å lyve for å tekkes kunden, samt å ikke erte på seg bakmennene - i saker der de faktisk melder i fra, så slår det tilbake på de. Hardt. De får hverken den hjelpen eller beskyttelsen de trenger.

Sitat av SkurtNilsen Vis innlegg
Det er kjipt å høre historier fra prostituerte som ikke trives med yrket sitt... det mener jeg helt oppriktig! Men så lenge de selv har valgt å selge sex så mener jeg at de bør kunne gjøre det under lovlige omstendigheter på bordell slik at de kan ta ut lønn på lovlig vis, betale skatt og bidra til samfunnet, bygge opp pensjon, ta boliglån og komme seg videre med livet sitt, og ikke minst bli testet for kjønnssykdommer og beskyttes mot voldelige kunder.

Åssen man skal forhindre menneskesmuglere fra å importere desperate jenter til Norge om prostitusjon blir lovlig her, det har jeg dessverre ikke noe godt svar på.
Vis hele sitatet...
Nei, det har nok ingen. Så lenge bransjen er såpass rufsete at sjansene for å begå seksuelle overgrep er relevante, så kan man i alle fall ikke late som om man ikke vet bedre og bare anta at det er greit "fordi hun gjør sikkert det fordi hun har lyst". Den holdninga er jeg ingen fan av. Kjøper man sex risikerer man å begå et seksuelt overgrep, og så lenge den faren er relevant bør man etter mitt syn la det være.

Sitat av SkurtNilsen Vis innlegg
Jeg er enig i at det er moralsk galt av menn å handle sex av ufrivillige prostituerte. Men jeg mener også at det er moralsk galt å tvinge de frivillige horene der ute, uansett om de utgjør majoriteten av prostituerte eller ei, til å måtte gjøre det ulovlig.
Vis hele sitatet...
De bryter jo ingen lov ved å selge, da. Men jeg skjønner hva du mener.

Jeg vil imidlertid også presisere at det er forskjell mellom hva som bør være lov og hva som er riktig. Det er mye umoralsk adferd som ikke bør forbys. Om vi så legaliserte prostitusjon slik du skisserer, så er det ingenlunde ensbetydende med at det ville være riktig å handle sex.

Sitat av SkurtNilsen Vis innlegg
Vi vil begge to tjene på å være litt mer ydmyke og roe ned spissformuleringene våre et par-tre hakk.
Vis hele sitatet...
NEI, ALDRI!

Faen.

Sitat av SkurtNilsen Vis innlegg
Ja, det var et dumt argument, men om du ønsker å overbevise meningsmotstanderen din om at han tar feil så kan du ikke si "yo your shit's all retarded". Er du ute etter å ha en fruktbar og intelligent diskusjon om prostitusjon eller er du kun interessert i å drite ut folk og høste KP?
Vis hele sitatet...
Det hender det er på sin plass å være litt krass, men det kan godt hende jeg gikklitt langt i denne polemikken. Personlig gir jeg hovedsaklig KP til de jeg mener kommer med gode argumenter, eller for å signalisere at jeg er enig, men ikke har noe videre å tilføye. Slik mistenker jeg det brukes av de fleste. Det er vel neppe mange som belønner det de oppfatter som personangrep, uavhengig av hvilken side man står på i debatten? Dersom målet er å høste KP kommer man selvfølgelig lengst ved å være saklig. Hvis du leser innlegg med drøssevis av KP er det nettopp saklighet som går igjen.
Sist endret av Myoxocephalus; 12. mai 2019 kl. 08:44.