View Single Post
Sitat av *pi Vis innlegg
Akkurat dette med arbeidsforholdene virker som er noe av det man har minst grunnlag for å si noe om. Noen faktorer nevnes som negativt, som mer skjult marked, mens noe er positivt, som at kundene er mer forsiktige fordi de vet de kan anmeldes. Den muligheten benytter de prostituerte imidlertid sjelden, og når man leser at de opplever økt trakassering fra politiet (!!!) så er jo ikke det spesielt rart. Om man ikke kommer inn under definisjonen for menneskehandel så er det begrenset hvor mye hjelp det er å få.
Vis hele sitatet...
Da er du inne på det jeg ser på som en annen side av problemene rundt prostitusjon.
De som ufrivillig har endt opp som prostituerte og som utsettes for trafficking/menneskehandel, viser de aller fleste sympati og forståelse for og blir av folk flest oppfattet som mennesker i en uheldig/vanskelig/tragisk situasjon (naturlig nok).
Når det derimot er snakk om folk som av egne vilje har valgt å prostituere seg, så er plutselig oppfatningen en helt annen, da er det plutselig selvvalgt og de fortjener nærmest all dritten de opplever, "det er jo selvforskyldt".
Dette er kun mitt inntrykk og er godt mulig jeg bommer kraftig, men når ikke en gang politiet tar disse menneskene på alvor og behandler de med den respekten de fortjener, hvorfor skulle resten av befolkningen være så mye bedre?


Personlig tror jeg ikke jeg ville vært i stand til å kjøpe sex (med utgangspunkt i hvordan situasjonen min er og har vært), likevel klare jeg å se for meg situasjoner der kjøp av sex kunne blitt vurdert som et alternativ.
Jeg ville om så, aldri kunnet kjøpt sex av en gateprostituert, da jeg som tidligere nevnt, mener at det er for stor sannsynlighet for at det er en som prostituerer seg i større eller mindre grad under tvang eller som eneste mulighet.
Om jeg da, rent hypotetisk, klarte å spore opp en prostituert som jeg med overveiende stor sikkerhet kunne annta at gjorde det av eget valg (som ikke var forankret i traumer fra barndommen eller andre psykiske plager), ville jeg behandlet den prostituerte med like stor respekt som et hvilket som helst annet menneske.
Og dersom en prostituert sier nei, er det like mye nei som om det kom fra en hvilken som helst annen person, det at man har kjøpt en tjeneste, betyr jo ikke at man kan behandle vedkommende som man vil.
F.eks. kan ikke jeg gå til frisøren å betale for klipp, for så å vippe frem utstyret å forlange å få det kort på toppen og vokset på pungen.
Like lite som jeg kan gå i butikken å betal for én brus, for deretter å ta med meg en hel kasse, hvorfor skulle det være noe annerledes når man kjøper sex?
Jeg tror mye av grunnen til at noen (mange?) av de som kjøper sex behandler prostituerte dårlig, skyldes først og fremst at de slipper unna med det.
For å få bukt med problemene rundt prostitusjon, tror jeg prostitusjon er nødt til å bringes frem i lyset, ikke skjules i mørket.

Nå rabler jeg, men poenget jeg forsøker å fremme, er at jeg tror mye av problemet ikke ligger i prostitusjon i seg selv, men folks menneskesyn og fordommer.
Dersom kjøp og salg av sex ble ansett som helt stuerent og kjøp av sex også var lovlig, ser jeg for meg at prostitusjon kunne foregått veldig annerledes enn i dag.
F.eks. ved at det å være prostituert var en vanlig 8 timers arbeidsdag, med alle de samme rettigheter andre arbeidstakere i staten har og gjerne utvidet helsetilbud grunnet høy risiko i arbeid. I tillegg til at man utformet rammer for hva som kan forventes av en sexarbeider, som f.eks et minimums opphold mellom hver betjente kunde, maks antall kunder per dag og at kjøp og salg skal foregå på statlige bordeller m.m.
Nå viser erfaring fra Nederland at dette alene ikke er nok, men jeg ser for meg at ved å jobbe som sexarbeider under skikkelige forhold, ville det kunne redusert skadepotensialet markant, sammenlignet med dagens forhold.

Jeg tror på ingen måte at alle og enhver er egnet til å jobbe som sexarbeider, men det kan jeg si om nesten et hvilket som helst yrke.
Det er flere yrker som potensielt kan gi psykiske skader, det er også yrker der du setter livet som innsats når du går på jobb.
Så det at det å selge sex skal være så veldig unikt og spesielt, er jeg uenig i.
Det er flere yrker jeg ser for meg at jeg ikke ville vært i stand til å takle, begravelses agent, ambulansesjåfør eller de som rydder opp når noen har hoppet foran toget, skutt seg selv eller dødd av naturlige årsaker men ikke blitt oppdaget før etter lang tid.
Det er mange yrker i denne verden som må utføres av noen som helt enkelt takler det bedre enn andre, så at salg av sex er mye verre enn mange andre yrker, er jeg usikker på, jeg tror heller forholdene det skjer under er viktigere.

Jeg har ingen løsning på problemet, jeg er egentlig litt usikker på om det er et løsbart problem. Men, jeg er langt fra overbevist om at dagens løsning er optimal og mener at vi bør tilstrebe å finne en løsning som først og fremst gir bedre forhold for de prostituerte.