View Single Post
Det kan jeg gjøre

Har lenge slitt med inkasso saker som har hengt over meg i mange år. Har alltid hatt utrolig lav inntekt og har ikke hatt mulighet å betale på gjelden. Kontaktet tidligere namsmannen for å forsøke å komme til en slags gjeldsordning, fikk på daværende tidspunkt beskjed om at plutselig kunne jeg jo få meg arbeid som ga en såpass bra inntekt at jeg kunne begynne å betjene gjelden.. Noe som jeg så på som lite sannsynlig, men greit nok, fikk ikke noen form for hjelp der.

Det var først etter at jeg ble uføretrygdet jeg fikk anledning til å komme innunder gjeldsordningen. Fikk satt opp en betalingsplan hvor jeg betaler en sum hver måned. Ble satt opp slik at jeg dekket over 90% av gjelden. Men etter at jeg fikk innvilget ung ufør har jeg mulighet til å dekke opp mer enn som så. Fikk også etterbetalinger som går til å dekke gjelden. Slik det er med gjeldsordningen nå betaler jeg litt over 5000 kr pr mnd. Månedsummen minsker for hvert år som går, i og med at jeg klarer å dekke så mye av gjelden.

Lånet er hos husbanken. Der har de som er vanskeligstilt økonomisk mulighet til å søke lån. I og med at jeg ikke har så alt for høy inntekt så faller jeg innunder den kategorien. Det kommer heller ikke til å bedre seg økonomisk med det første. I husbanken får en avdragsfrihet så lenge gjeldsordningen gjelder.

Så det som gjorde at jeg fikk lån er at jeg er uføretrygdet og ikke har allverdens økonomi (men klarer å betjene lånet). Det, pluss at de også prioriterer småbarns foreldre. At en også bor under litt vanskelige forhold spiller vel også litt inn.