View Single Post
Sitat av Europeanut Vis innlegg
Tar buss til jobb hver dag, og jeg tenker ganske ofte på slikt selv. Har ingen planer om å liste hva som er "bra og dårlig" å gjøre - for jeg er ikke busspolitiet, men kan fortelle litt om ting som irriterer meg.

En jente bruker å stige på rundt 10 minutt etter jeg setter meg på bussen. Hun bruker alltid å lene bak setet, uansett om bussen er veldig liten og ikke gir meg mulighet til å plassere føttene slik som jeg vil ha dem uansett om setet er bak eller ikke. Men selvfølgelig blir det værre hvis setet er bak. Deretter tar hun også bak setet mot midten, og plasserer skolesekken sin (Ja, tar samme buss som mange VGS elever herifra gjør.) mot midtgangen, og plasserer hodet på den. Da har hun klart å kaldkvele meg med seteryggen sin, og hun bruker to plasser. Dessuten stikker det diverse festestropper og slikt ut i fra hun til midtgangen, og folk må gå ekstra forsiktig forbi hun.

Har ingen ide hvordan hun fortsatt kan ligge slik uten setebelte selv om bussen bråbremser (Vestlandsveier og containerbiler y'know.) men hun får det veldig bra til. En dag ville jeg sette en stopper for det, og kjørte leggen opp mot seteryggen hennes rett etter hun satt seg ned. Ikke for å "slå", bare for å gi beskjed om att det er liv bak hun. Det er tynne seter, så det skal ikke mye til for å kjenne. Etter å ha presset det hun kunne bak mot meg så ga hun opp, og -gikk til et annet sete- for å kunne ligge der på tverren.

En annen person bruker alltid å prate med bussjåføren tidlig om morgenen. Hun er veldig aktiv innen flere frivillige organisasjoner, og hun er tilhenger av AP men liker også politikken til KRF.

For to dager siden så gikk hun igjennom et kurs hos Røde Kors, og hun holder på å utdanne seg til ambulansesjåfør. Favorittisen hennes er pistasj, og hun liker ikke smaken av pannekaker. Konsistensen er helt okay.

Pointen er att dette er informasjon om en helt tilfeldig ung kvinne som jeg ikke har noe kjennskap til, og ikke vil høre noe fra når klokka er seks-sju om morgenen.


Nå har jeg slengt ut mitt bidrag til tråden, selv om det kanskje var litt langt og kjedelig å lese // ikke det som passet mest inn.
Vis hele sitatet...
Jeg er heller ikke den som liker småprat, spesielt ikke om morgenen, og aldeles ikke fra personer jeg ikke kjenner eller ikke ønsker å bli kjent med. Løsningen på å slippe å irritere seg over slike ting er enkel: iPhone med musikk (kan forøvrig være en hvilken som helst annen dings med musikk).

Forøvrig ganske enig i Uelands liste, er selv ikke særlig for småprat bare for å prate. Været er der, slik er det, er ikke noe å gjøre med det. Totalt uinteressant samtaleemne. Kan forøvrig gjerne snakke med fremmede mennesker om det er noe fornuftig å snakke om. Ser ikke hvordan det skal være respektløst av meg å ikke snakke med den tilfeldige personen som sitter ved siden av meg på bussen som jeg sannsynligvis har ingenting til felles med. Missforstå meg rett, jeg sier hei og spør eventuelt om setet er ledig før jeg setter meg, men ikke så mye utover det.

Forøvrig synes jeg kollektivtransport er bra, økonomisk og for miljøet, om ikke på et globalt plan så i det minste skaper det mindre svevestøv o.l. i større byer.