View Single Post
Sitat av Toak Vis innlegg
Jeg har tidligere hatt sterk sosial angst, og også slitt en del med lettere depresjon - også i senere tid.

Jeg har vært igjennom forskjellige opplegg, blant annet kognitiv terapi - og hatt samme erfaring; at det ikke ga noen resultater der og da.

Det som ble vendepunktet for meg, var å lese meg mer opp på kognitiv terapi på egenhånd. Jeg har aldri vært noen bokorm, men kan sterkt anbefale bøkene til Ingvard Wilhelmsen. Dette er ikke overfladiske og typiske "selvhjelpsbøker", men bygger på godt dokumenterte former for mental trening. Bøkene er også veldig lettlest, med mange humoristiske vinklinger på seriøse tema. Spesielt mange interessante caser fra hans Hypokonderklinikk.

"Det er ikke mer synd på deg enn andre" (ISBN: 9788292023181) kan kanskje virke som en provoserende tittel, men en veldig god bok. Akkurat nå leser jeg "Sjef i eget liv - en bok om kognitiv terapi" (ISBN: 9788292023181) - også varmt anbefalt.
Vis hele sitatet...
Takk for svar Toak!

Jeg hater å lese, men de bøkene virker veldig spennende. Det er egentlig akkurat det jeg trenger, mentale teknikker for å takle ting. Har følt det hele veien at jeg mangler en del verktøy i verktøykassen min.

Du har rett i at det er en provoserende tittel, men det virker som en veldig god bok utifra det jeg leste om den.

"Empati og konfrontering", "Skyld og skam", "Selvbilde, selvfølelse og selvtillit", "Oppmerksomt nærvær", "Personlighet og personlighetsforstyrrelser"

Dette er ting som boken tar for seg. Alle de punktene er roten til angsten for de fleste tror jeg! kanskje du får meg til å lese en hel bok for første gang Toak!