View Single Post
Hei!

Selv om du spør om "hva du kan ta", så vil jeg heller fokusere på hva du kan gjøre uten å ta noe som helst. Erfaringen tilsier at det å ta ymse rusmidler i en slik situasjon du beskriver ofte gjør ting verre.

Prøv å gjøre ting som gjør deg "bedre". Prøv forskjellige ting, og prøv å gjøre disse over lengre perioder.

For eksempel kan du komme deg ut i naturen. Det å tilbringe tid i skog og mark har dokumenterte gode effekter, både fysiologisk og psykologisk. Det skal ikke mer til enn en liten tur hver dag, så vil du raskt merke forskjell i sinnstilstanden.

Det å komme seg opp tidlig om morgenen hjelper også. Dersom du tvinger deg opp klokka 5, tar en kald dusj og en te eller en kaffe, for så å lese eller skrive litt, eller kommer deg ut en tur, så vil du ganske snart føle at du forbedrer deg.

Du kan bruke lesing og skriving aktivt. Les litteratur som motiverer og tilbyr nye impulser, og skriv journal/dagbok. Dette hjelper deg å reflektere, og kan godt være et alternativ til rus.

Finn måter å slappe av på. Der mindfulness fort kan virke å forsterke den indre tilstanden du befinner deg i, der kan kanskje noe sånt som Zen ha en avslappende effekt. Jeg kan anbefale en liten bok som heter Zen Mind, Beginner Mind av Suzuki.

Vær nysgjerrig og prøv å finn det som funker for deg. Det finnes mange alternativer som er bedre enn rus.

Jeg ville også ha fulgt opp med fastlege og/eller psykolog. "Selvhjelp" bør ikke utelukke hjelp fra andre.

Lykke til! Det blir nok bedre :-)