View Single Post
Du skal vel klare å tilpasse deg lånet. Vi har ett stort hus, som krever endel mer kostnader i vedlikehold sammenlignet med en leilighet. Lånet mitt er på 1.642.000 kr. Utbetalt pr.mnd er mellom 17 og 18 000 kr. I tillegg til dette må jeg ta litt av kostnaden det koster med at 3 barn skal vokse opp. Ja, vi er 2 stykker og noe blir selvsagt litt rimeligere da, men ikke alt. Kommunale utgifter deles i 2 men når beløpet er dobbelte av det som er satt opp i regnestykket her så blir det jo ingen besparelse slik sett.

Min del av lånet utgjør 5400 kr pr.mnd. Hvis en da tar i betraktning at jeg skal fø 1.5 barn og har ca 17 700 kr utbetalt (noe som er 3-4000 kr mindre enn hva du har) så vil jeg si at det går det altså, sier ikke at det er fett. En må passe på hva en bruker pengene på.

Til opplysning er en ikke nødt til å bruke penger selv om en går utenfor døren. Matbudsjettet ditt trenger ikke bli så kostbart, det er litt hva du gjør det til selv. Lager du mye hjemmelagd og rimelig mat når du først lager og fryser dette ned er det mye å hente i det. Da kan du gå ut på restaurant å spise middag en gang i blant å kose deg uten at du går konkurs. Vi baker f.eks brødene våres selv. Dette pga at de smaker bedre enn de i butikken, men det blir jo også rimeligere. Skal en på byen en kveld går det også an å drikke en del hjemme/borte først for å begrense hva den totale kostnaden kommer på. Er du skikkelig rå her har du vært i Sverige å handlet drikke i tillegg (hvis det er ett alternativ).

Nå som det er sommer går det jo fint an for en vennegjeng å gå f.eks ned til sjøen/stranden å grille for å smøre det sosiale. Noe som heller ikke koster all verden.

Ice kom nettop ut med ett abonnement for barn under 13. Her kan de ringe 3 numre for 0 kr pr.mnd. Betaler en 50 kr i tillegg kan de ringe gratis til "alle". Da var det 3 abonnement på barna her i huset med en gang. To til 0 kr og ett til 50 kr. Tidligere var det ett abonnemet til 130 kr mnd og ett kontantkort. Penger spart.

Hvis en har en slik kostnads-tanke hele tiden, på det meste og alt, så er det utrolig hva som kan spares. Så kan en heller skeie ut enkelte ganger.

Bare pass på hvor pengene går hen så tror jeg dette går helt utmerket Gratulerer med kjøpet & lykke til videre