View Single Post
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Radioteleskop vert hovudsakleg nytta til å studere astronomiske objekter i radiospekteret. Å lytte etter liv er i praksis svært underordna del av det.
Vis hele sitatet...
Joda, og nettopp derfor skrev jeg at den kan brukes til å lytte etter liv.
Sitat av vidarlo Vis innlegg

Det er misvisande å sei at dei fanger opp lyd. Dei fanger opp radiobølger. Det er nærare lys, og det er sjølvsagt artig å høyre korleis slike signal høyres ut, men det er vel så interessant å tolke dei som bilder
Vis hele sitatet...
Takk for at du rettet meg opp her, mente selvsagt radiobølger og ikke lyder i innlegget, noe jeg håper de fleste forstår. Uansett finnes det en mulighet for at det vil fanges opp radiobølger når som helst, og vanskelig kan bortforklares som noe annet en liv. Det kan skje i dag eller 200 år, altså når som helst. Unektelig spennende er det uansett.

Sitat av vidarlo Vis innlegg

Det handler i liten grad om utstyr, men om fysikk. Sure, du kan lage ein meir sensitiv forsterker for radiosignal, men før eller seinare er støy-signalforholdet så elendig at det ikkje hjelper. I tillegg finst det visse fysiske grenser, gitt av bølgelengdene til lyset du ser på (radiobølger er lys i så måte), som gir maksimal teoretisk oppløysing ift. teleskopstørrelse.
Vis hele sitatet...
God lesning og bidrag selv om du vinkler mine innlegg litt negativt av og til. Noe jeg kunne satt pris på om du nedtonet en smule?

For å forholde oss til tema, så lurer jeg litt på hva som foregår i AREA 51... De har sikkert en del oppsiktsvekkende materiale og hemmeligheter ikke en gang presidenten får vite noe om. Jeg kunne likt å vært flue på veggen der, og det er nok spesielle grunner for at stedet er særdeles strengt bevoktet. Trenger ikke å være funn på liv andre steder der bare så det er sagt, men det hadde vært spektakulært i såfall.

Uansett veldig god lesning i linken du la ut trådstarter. Hvem vet, kanskje det var en sonde fra en fjern sivilisasjon?