View Single Post
Sitat av Superspurv Vis innlegg
Ellers så er det en større andel fattige, late nordmenn med psykiske problemer nå enn før som vil leve fett på bekostning av de rike.

En person som er hardtarbeidende og vil lykkes i livet stemmer neppe rødt. Men en outcaster av samfunnet som sliter vil nok stemme Rødt, av åpenbare grunner.
Vis hele sitatet...
Jeg har venner som er psykologer, leger, arbeidsledige, lærere på barnehage, barneskole, ungdomsskole og videregående nivå, uføretrygdede, doktorgradsstipendiater i litteratur og medisin, mastere i sosiologi og sammenlignende politikk, lagermedarbeidere, bedriftseiere, kokker, musikere, bartendere, kunstnere,gestaltterapeuter, erfaringskonsulenter, fagforeningssekretærer, ingeniører og lastebilmekanikere som alle stemmer Rødt, og det er ikke unikt, så den fordommen din kan du tørke deg i ræven med. Å være hardtarbeidende utelukker ikke å ha empati og forståelse for andre mennesker, men å være hardtarbeidende skal heller ikke være et krav for å få lov å leve et verdig liv.

Jeg tror du vil oppdage at gitt de rette forutsetningene ønsker de fleste mennesker å være nyttige og hjelpsomme for andre, jeg vil gå så langt som å påstå at skapertrang ligger i menneskets natur, men den blir undertrykt under den globale kapitalismen.

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Personleg vil eg garantert tape på det, men eg meiner samfunnet i sum vil tene på det, og det vil gje eit betre samfunn.
Vis hele sitatet...
Selv om dette er en edel tanke, så er jeg ikke engang sikker på at det stemmer, eller i alle fall at forskjellen ikke ville blitt så dramatisk om man regner med fordelene du ville kunne nytt godt av. Det kunne vært interessant og sett regnestykker for dette basert på et par eksempler med diverse inntekter, bosted, sivilstatus og så videre. Jeg tror mange hadde blitt overrasket.

Ellers selvfølgelig enig med deg at høyere skatt er en liten pris å betale for å bo i et fungerende, for alle, samfunn.
Sist endret av The Great Catsby; 15. september 2021 kl. 19:11. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.