View Single Post
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Jeg aner ikke, det er jo ikke mitt fagfelt.
Vis hele sitatet...
Nei det er jo det da, det er jo noen som har dette som sitt fagfelt og gjør disse vurderingene. Klart noen kan bli syke og innlagt, det kan jo noen av influensa også. Men vaksine funker jo altså sånn at mange færre blir syke og innlagt. Det er det jeg synes er rart med debatten her, at man hele tiden fokuserer på hvordan vaksinen funker på enkeltpersoner, og ja, man kan få breakthrough infeksjoner og alt det der. Men på samfunnsnivå så funker vaksinen så bra at den kan erstatte andre tiltak, og det var jo hele tiden målet.

Sitat av vindaloo Vis innlegg

Dette var rart @*pi.
Hva er det du ikke helt vet?
De sier de er redde, og med god grunn sier jeg.
Vis hele sitatet...
"jeg vet ikke helt" henviste til konklusjonen i innlegget jeg siterte. Hva jeg mener sier jeg etterpå: Det er hevet over tvil at de er redde, hvor god grunn de har til det er et faglig spørsmål som jeg synes det siterte innlegget forholdt seg litt forenklet til. Det er uansett ikke godt å være redd på jobb, så i det minste er det noe med kommunikasjonen som burde vært bedre. Nå sier FHI også at skolene fikk for liten tid på seg til å legge om til strategien med at utstrakt hurtigtesting skulle erstatte karantene som tiltak. Det betyr ikke det sanne som at smitteøkningen nå tilsier at det er en uforsvarlig strategi. Smitteøkning i et samfunn med vaksine er ikke det samme som smitteøkning i et samfunn uten vaksine. Det blir for enkelt å vise til smittetall for å gjøre den vurderingen. Er det fortsatt uklart hva jeg mener å si?
Sist endret av *pi; 1. september 2021 kl. 14:40. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.