View Single Post
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Min påstand er at hele den occidentale høyrepopulistiske bevegelsen alltid har vært antidemokratiske: Hadde de fått muligheten hadde de gjort kort prosess med menneskerettigheter og slikt, institusjonalisert enda mer rasisme og misogyni og alle de greiene der. Men de har inntil ganske nylig forsøkt å nå sine perfide mål ved hjelp av demokratiske virkemidler. De har vært med å spille demokrati!
Vis hele sitatet...
Mja, jeg tror ikke de spiller. Jeg tror de tror hemningsløs populisme ER demokrati. De tror seriøst at det finnes én folkevilje, og at de har en eller annen eksklusiv innsikt i denne. Andre meninger enn Folkeviljen (TM) er per definisjon et resultat av propaganda og konspirasjoner. Jeg tror de tror på dette. Resultatet er jo det samme, da. Det er illiberalt i ryggmargen.

Trump, og kanskje i like stor grad Mitch McConnel sitt viktigste bidrag var å bevise en gang for alle at dette ikke lenger er nødvendig. Deres strategi nå er ikke lenger primært å vinne innflytelse via demokratiske spilleregler - overbevise folk om at de skal stemme på de og slikt - men heller å underminere demokratiet som konsept. Det mest åpenbare aspektet av dette er muligens forholdet til løgn: Når man lyver, så har man en idé om hva sannheten egentliger og forsøker å forlede mottaker vekk fra den - det har høyrepopulistene stort sett slutta med. De lyver ikke lenger, for de driter i sannheten. De vil heller flytte samtalen over i et rammeverk hvor sannheten ikke har betydning for "diskusjonens" utfall. Trump var proof of concept på at dette funker som bare faen! Sannheten er ikke lenger relevant; det gjør ingenting å bli tatt i direkte, blank løgn - alt som betyr noe er å lage et bra show. Det er mer effektivt å showe enn å argumentere. Høyrepopulistene er helt enkelt flinkere til å selge patos og overbevisning enn resten av politikerne er til å selge sannhet.
Vis hele sitatet...
Dette er helt sant. Hele vesten lo av informasjonsministeren til Saddam som nektet for at de var invadert mens bombene haglet i bakgrunnen. Men det handlet aldri om hva som var sant, det handlet om hva som passet i narrativet. Sånn er det her i vesten også nå. Akkurat Trump er jeg usikker på om skjønner når han lyver, der er det nokså åpenbart noe psykiatri inne i bildet, men han passer i alle fall perfekt inn i tidsånden. McConnell... vel, han kan steike i sitt eget fett.

Listhaug er i mine øyne ganske fantasiløs, men hun er flink til å lese av stemningen og opinionen. Å angripe valgets integritet er enn så lenge sjokkerende, og det er sånt hun liker. Valgene i både USA og Argentina har vist at man kan slippe unna med det, og jeg tror det samme gjelder her. Støre kommer til å bli indignert og vifte med pekefingeren og holde en tordentale, men... So what? Hun kommer til å kunne fortsette å lage bråk på stortinget så lenge velgerne hennes digger det, og velgermassen hennes synes regelrett trolling er dritfett! Hun vil bli ansett som handlekraftig og sterk om hun angriper valgets integritet av de som betyr noe for henne, derfor vil hun gjøre det.
Vis hele sitatet...
Det er uten tvil helt hennes stil, men likevel... du er enig i at det er én ting å snakke om valgfusk, og en annen ting å beskylde Arbeiderpartiet for det, i Norge, nå? Folk har vent seg til mye trolling fra den kanten, men lefling med akkurat den konspirasjonsteorien var det som fikk oss til å dra en strek i sanden. Hun kommer ikke unna med det, og det vet hun, siden hun i motsetning til Trump ikke er en parodi på en narsissist. Hun fløyter alt hun kan til hundene i bakgården, men hun er jo avhengig av å ha en fot inne i det dannede høyreselskapet også.

Jeg aner ikke, men jeg tipper nei. Det er ikke sterk nok kultur for våpenbruk i Norge. Det er ikke akkurat manko på våpen, selv om vi ikke er på nivå med junaiten, men synet på hva som er nødverge stikker ganske dypt i folkesjela - det er helt enkelt uanstendig å drepe folk her på berget.
Vis hele sitatet...
Jeg mente ikke et fullskala kuppforsøk, men det er jo allerede sånn at mange merker økt trykk av trusler når hun har vært ute og plystret på kjøterne. Vi har kanskje ikke noen utbredt kultur for politisk motivert vold her på berget, men jeg kan komme på et par unntak fra akkurat den bakgården der.