View Single Post
Sitat av magnet Vis innlegg
jovvist, både muskulatur og nervesystemet har godt av det. hvorfor skal du stramme sån inn på det? styrketrening er jo ikke akkurat slitsomt i forhold til annen "sport" og en frisk kar pådrar seg ikke noen skader av å hive seg i hardtrening.

når det handler om cardiovascular trening, så spiller helsa en mye større rolle. Jeg begynte å skrive en masse uintressant tull om cardio, men trening kan man diskutere inn å ut, så jeg dropper det.

Jeg overdrev forresten en heldel når jeg skrev at man skulle starte med å sitte iro, prøvde å dra inn at man ikke burde "shock the body" så inni helvette pga hjertet å alt mulig.


egen kroppsvekt er ett høyt mål å sette ja, og man er ganske sterk om man løfter såppas. Prøvde bare gi TS et mål på det siden han lurte. mente ikke at han skulle prøve elns.
Vis hele sitatet...
En frisk kar kan fort bli en skadet kar, dette har ingenting med immunforsvaret. Vi vet ingenting om TS sin fysikk eller kroppsbygning. Så mitt poeng er ikke at han ikke skal trene hardt, han skal bare ikke starte hardt. I 5x5 programmet som ble postet litt lenger opp i tråden, er en del av programmet å øke vekten ukentlig i hver øvelse helt til det stagnerer. Og når det stagnerer om jeg husker riktig, så tar du av 10% av vekten og begynner for fra igjen med den nye vekten.

I starten kommer det til å være veldig lett, men da får han tid til fokusere på teknikken. Det er ikke noe hastverk med å trene. Hvor lett noen er utsatt for skader er helt umulig å si, derfor er det lurest å ta utgangspunkt i at man kan være utsatt og dermed gjøre alt man kan for å forebygge det. Men det trenger ikke å gå utover intensiteten på økten. Gjerne vil man følge et treningsprogram som på en eller annen måte regulerer vekten på øvelsene i henhold til hva man selv presterer.

Kjør aldri til failure, det er idiotisk og du trenger ikke det for å bygge muskler eller bli sterkere. Når man når et visst nivå må man naturligvis tilpasse treningsprogrammet og strategi. Men som en nybegynner trenger du ikke å tenke på det. Fem gode reps er fem gode reps, og det er hva du vil sikte etter. Ikke 7 dårlige.

Og vær nysjerrig, les deg opp enten på nett eller via bøker. Glem alle mytene du før har hørt om trening, og ikke stol blindt på selv de største fyrene på treningssenteret. Man kan bli stor uten å trene på en god måte, så det er ikke en selvfølge at de har rett. Dette kommer mye an på genetikk, og naturligvis hvilke type tilskudd man tar
Sist endret av pmprsrgr; 22. oktober 2016 kl. 00:26.