View Single Post
Friend of Laphroaig
Deadlock Radium's Avatar
Donor
Jeg gikk på torsdag til innkjøp av en Talisker Skye, som er en ny whisky i Taliskers sortiment. Den er en såkalt Non Age Statement whisky (NAS), og koster 514kr. Den er solgt med Taliskers vanlige 45,8% alkohol.

Talisker Skye har i grunn lite til felles med sin 10 år gamle bror, da sistnevnte har klare preg av torv og røyk, mens Skye har en mye mer "spicy" smak. Det er mye mer som "skjer", og den har en lang ettersmak. Den er lettere enn Talisker 10yo, men samtidig er den så "spicy" at det fort kan bli litt for mye av det gode dersom du ikke er så begeistret over whiskyer i det mer spicy spekteret kontra 10yo sin rundere smak.

Alt i alt vil jeg gi denne whiskyen en god 8/10, og vil gi en anbefaling til de som leter etter en whisky som er litt annerledes enn det en finner hos Talisker. Det er dog en "aquired taste", da jeg har sett delte meninger om denne whiskyen, så her er det lurt å gjøre litt research.

Sitat av frtoretang Vis innlegg
Har drukket endel whisky men har ennå tilgode å drikke en virkelig god røk whisky. Synes de fleste røk whiskyer smaker som selveste sa_an.
Vis hele sitatet...
Jeg skal prøve meg på en anbefaling av en røkt whisky til deg, selv om du sier du ikke er så begeistret for dem.
Min første whisky med et preg av røyk var Highland Park 12yo. Denne er langt unna Islay-type røkt, og er veldig "allround".

Sitat av frtoretang Vis innlegg
Som gjerne er midlere og rundere i smak.
Vis hele sitatet...
Som nevnt over så er Highland Park 12yo veldig "allround". Det jeg legger i det er at den har en rund og "smooth" smak, samtidig som den har et preg av røyksmak. Den er ikke fremtredende eller tung, men veldig rund og føles helt naturlig. Ingenting "trenger seg på" med denne whiskyen, og det er det som har gjort den til en av mine favoritter.

Sitat av frtoretang Vis innlegg
Og det er forresten sjeldent jeg drikker whisky til særlig mer en 500 kr flaska.
Vis hele sitatet...
Highland Park 12yo koster 499kr flasken, så den vil være i ditt prissjikte. Dersom du har en 500-lapp til overs ville jeg absolutt anbefalt deg å prøve den. Eventuelt så har de fleste utesteder Highland Park-whiskyer, da ofte 12yo og 18yo.

Sitat av frtoretang Vis innlegg
Ja 18 år og eldre er gøy, smaken er ofte så kompleks at en blir helt glad av drikke den
Vis hele sitatet...
Dersom du liker Highland Park 12yo, så kan jeg anbefale 18-åringen til samme destilleri. Beste whiskyen jeg vet om, men dyr, med en stykkpris på 1.299kr flasken.
Lykke til!