View Single Post
Dette er nesten like vanskelig å svare på som hvilken farge som er finest.


Mitt tips er å velge en Whisky fra hvert av de ulike distriktene. De har som regel ulik smak. Om man ser på rene tall så selger jo Glenmorgangie, The Macallan og The Glenlivet utrolig bra. Så da kan det jo ikke være dårlig Whisky, selv om den kanskje ikke faller i smak for deg.

Personlig foretrekker jeg whisky fra øyene, da hovedsaklig Isle of Islay og Isle of Sky. Da disse har en ganske røyket og vild smak. Sammenlignet med en Glenlivet vil disse være helt annerledes, men det er jo helt personlig hva man liker.


Vinmonopolet har omsider fått inn et greit utvalg av 20cl flasker. Så da kan man teste ut litt ulike produsenter uten å bli helt blakk.

Men skulle jeg satt frem en smaksprøve for noen som ikke har smakt noe større før tror jeg det hadde blitt noe sånt som dette.

1. Glenfiddich 12 (En god start på en mild Speyside whisky)
2. Glenmorangie (Høyland)
3. Talisker 10 (En utrolig god øywhisky)
4. Longrow cv eller en springbank (disse kommer fra Campbeltown)
5. En Islay whisky som avslutting. Disse har en ganske dominerende smak, så kan være greit å ta som avslutting av prøvesmakingen. Mitt valg Ardbeg Uigeadail, men kan kan jo ta noe lettere så som Caol Ila 12 som også er utrolig god.