View Single Post
Jeg synes du bør prøve "alt" før du går over på medisiner. Vi og søvn er komplekst og sammensatt, så det er mye som kan forårsake det, og mye som "baller på seg" for å gjøre det verre.



Til å begynne med:
-Kutt ut alt av stimulanser (koffein, brus, og alt lignende og værre).
-Stå opp og kom deg ut i dagslys tidlig på dagen (gå tur etc) for å signalisere til kroppen om at det er dag.
-Slit deg ut i løpet av dagen. Jobb, studier, læring, å gjøre noe som en blir mer sliten av kan hjelpe deg å sove.
-Spis siste måltid to-tre timer før leggetid
-Spis mer nøtter, bær, og generelt sunn mat. Kutt ut ferdigmat
-Ha en økt "rytmisk pusting" (box breathing) før leggetid. 3-20 minutter. Alt er bedre enn ingenting. Gjerne flere korter økter i løpet av dagen også, hjelper å roe ned og blir som en meditering



Det er mye mat som kan forbedre og forverre søvnrytmen. Videre er nok angst en mulig stor del av det, hvor rolig rytmisk pusting og meditering kan hjelpe mye. Det er noe som en blir bedre med over tid, og en må ha tålmodighet og gjøre det over lenger tid.

Ellers gjør det å ha "en god dag" gjør at man sover bedre om natten. Føler du deg fulfilled i løpet av dagen? Dette kan få med å være "flink" på ulike vis, eks gjennom jobb, studier, hjelpe andre, etc. Dersom man har sittet inne og ikke gjort noe kan en føle seg uggen og urolig, uten å helt vite hvorfor.

Det å være mer sosial og ta vare på dine nære sosiale relasjoner er også veldig viktig, faktisk det viktigste når det kommer til lykke og velvære (familie, venner, kolleger, partner, naboer, miljøet rundt seg).




Mitt beste råd er nok å bruke energi i løpet av dagen og være mer produktiv på et vis, ofte faller resten av de andre tingene automatisk mer på plass da.

Noe annet jeg har kommet over er å få i deg noen skeier kaldpresset olivenolje. Føler meg mer opplagt etter søvn da. Gjerne legg den i mat også, men den må ikke stekes eller varmes (så da den i helt til slutt når alt er ferdig). Eller bare svelge deg og skylle det med vann
Sist endret av Vontalo; 4. januar 2022 kl. 14:07. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.