View Single Post
Sitat av Tonyev Vis innlegg
Jeg tenker at tanker er kontrollerbare, men følelser er ikke, til en viss grad.

Hvis en sky er en følelse, så kan vi se den, vi kan vurdere den og vi kan velge å forkaste den.

Dette er hvordan jeg sammenligner.
Vis hele sitatet...
Nja, tror heller det er motsatt. Tanker dukker opp uten invitasjon, det er hvordan du velger å forholde deg til dem som teller. Det er altså følelser som trigges av tanker som kan kontrolleres hvis man øver på det.

Hvis du følger med, så vil du oppdage at tanker kommer fra intet og forsvinner uti intet. Det er umulig å fastslå hvor den tanken du nettopp har erfart blir av etter at den er tenkt. Dermed er tanker mer lik lyder fra omverden - du har ikke kontroll over dem, men du har kontroll over hvordan du reagerer på dem. Mindfulness er en øvelse som går ut på å lære å fange opp tanker før de har rukket å farge din sinnsstemning (du omgår autopilot som de aller fleste av oss lever under). Etterhvert vil hjernen klare å gjøre det automatisk og i tillegg vil dine tankemønstre endre seg i takt med din økende ekspertise på feltet.

Det er en krevende innsats å forholde seg til en daglig meditasjonsrutine (likedan som med fysisk trening), men avkastninger er verdt det og kan komme tidligere enn du aner (forutsatt at du har forståelse for hvordan du skal meditere korrekt).

Jeg sliter selv med selvdisiplin når det kommer til dette, noe som sikkert vises på enkelte av mine innlegg en gang i blant