View Single Post
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Det koster ikke så mye for sånt utstyr lengre. Det er bare ikke et veldig stort marked utenfor datasenterene. Du kan kjøpe deg 10GbE-kort til et par hundrelapper brukt på ebay, switcher og routere får du for et par tusenlapper. Ikke gratis, men ikke akkurat avskrekkende dyrt hvis man er over gjennomsnittlig interessert i hvor mange centimeter e-penisen er.

Problemet er last mile for ISPen. Du er gjerne ikke eneste de leverer Internett til i nabolaget. Hvis du skal ha 10Gbps hjem, så må de minst ha kapasitet til det. Jeg aner ikke hvor mye over subscription de driver med, men jeg gjetter et sted mellom 10-20x. Det er ikke mange i nabolaget som skal ha gigabit eller mer før man må oppgradere til veldig mye dyrere utstyr på ISPen sin side av nettet. Det blir ganske fort veldig mye dyrere når man må over på 40GbE+.

For å svare trådstarter: Jeg overlevde helt fint i en lengre periode på 20/20Mbps med 4K strømming og videomøter samtidig. Strømming og normal surfing er ganske tilgivende selv med lite båndbredde. Det er fint med litt headroom for ting som online spilling eller videosamtaler.