View Single Post
Sitat av Jokkerella Vis innlegg
Åja, min feil beklager. Gikk ut i fra denne artikkelen:
https://www.h-a.no/2011/sport/marker...n-mot-rasisme/

Men innså jo nå at jeg tok den artikkelen og sidestilte den med denne:
https://www.nrk.no/innlandet/20-ar-s...ddal-1.7770506

---
Likevel, samfunnet har hatt ytterligere 10 år på å endre seg. Så noen forskjeller vil det være.
Vis hele sitatet...
Ja, det må skje noe ordentlig dritt før folk gidder å bry seg.

Dette har ikke noe om at samfunnet har endra seg. Det blir bare ikke ille nok til at folk bryr seg.

Og til deg som ba meg lese meg opp på Brumunddal historien: Jeg var 9 år for 30 år siden og bodde i Brumunddal en stund. Jeg vet hvordan det var der før og jeg vet hvordan det har blitt nå. På den tida så ble alle påvirket av det som skjedde i Brumunddal. Det var ikke sånn vi skulle ha det. Derfor, når Arne Myrdal kom tilbake en liten stund etter «slaget om Brumunddal» så vant de ordentlige brumunddølingene til slutt. De fant seg ikke i det.

Så, hvis du er interessert i å høre mer om dette eller lese om det, så si ifra eller søk informasjon selv.

Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
Jo, men du verden hvor flinke en del brumunddøler var med å hjelpe Myrdal mot Blitz også.
Jeg kjente iallfall en, som var med på slaget. Han var stolt over at han hadde kastet stein mot blitzere, så armen ble så vond at han knapt klarte å skrive med den et par dager derpå.
Ellers så vet jeg om en, som kom i slaget med baltre hjelm og motorsykkeldress. Han klarte nesten å banke livet ut av en blitzer. Han ga seg etter lyden av "klunk" ble erstattet av "klask". Jeg er og var ingen Blitz-fan, men det får da være grenser for hvilken oppførsel som er ok. Det og støtte Myrdal var ikke ok på noen måte! Uansett!

Ellers på den tiden foregikk det mye grusomt i Brumunddal på den tiden, og det var gjerne den samme gjengen som sto bak omtrent alt sammen. Det var gjengen på "Mobiltomta", og den var beryktet laaangt utenfor Brumunddal. En annen ting dem fikk til, var å kaste en svær stein inn igjennom vinduet til en familie med flyktninger fra Vietnam. Faren av dem startet en butikk i Brumunddal, som ble sprengt til helvete med dynamitt. Så nei, den mobilgjengen har alt annet enn rent mel i posen! Var også ganske mange som fikk bank, fordi dem ikke helt var etter dems "standard". Dukket du opp der med cannabis eller hasj, så ble du rundjult!

Men når resten av brumunddølene endelig innså hvor dette bar, og tok avstand mot Myrdal. Så ble "Mobiltomta" bestemt fjernet i kommunen, og området brukt til noe helt annet. Dette har omtrent reddet stedet, og ga et friskt vindpust der!
Vis hele sitatet...
Kult at du svarer på innlegget mitt, svarene dine er «hel ved». Du gir en mer fullstendig gjengivelse enn meg. Du har helt rett, alt det der skjedde.
Sist endret av Taxidriver; 10. april 2021 kl. 23:08. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.