View Single Post
Sitat av georugarauorega Vis innlegg
Er ferdig å betale billån på 15k i mnd om noen måneder. Tenkte å putte disse ekstra inn på huslånet, men betaler allerede ned 30% mer enn normert.... Ville du anbefalt å putte disse 15k ekstra i fond i stedet? I så fall, har du en plan jeg kan følge? Er helt 100% n00b på disse tingene og kan absolutt ingenting
Vis hele sitatet...
Billån er noe jeg ville betalt ned så fort som mulig før du investerer en krone.

Billån og diverse andre forbrukerlån er noe som er med på å holde middelklassen tilbake. Det er selvfølgelig ikke unormalt å betale på slike lån, og noen må ha det. Men det å kjøpe en ny bil til 400.000 finansiert med billån, vil gi deg 2 store utgifter. Det vil gi deg forferdelig verditap på bilen, og også betaler du rente på lånet. Nå vet jeg ikke hvordan bil du har, men dette er bare et eksempel.
Det eneste lånet du burde ha er huslån med lav rente.

For å svare på spørsmålet ditt, betal ned billånet ditt så fort som mulig før du investerer.

Neste gang du skal kjøpe bil, kjøp en kvalitetsbil som allerede er noen år gammel, og som ikke vil koste deg mye i drift. Og betal den i cash. Ved å gjøre dette vil du ikke se rik ut, men du vil være på bedre vei en de fleste til å bli rik

Sitat av georugarauorega Vis innlegg
Er ferdig å betale billån på 15k i mnd om noen måneder. Tenkte å putte disse ekstra inn på huslånet, men betaler allerede ned 30% mer enn normert.... Ville du anbefalt å putte disse 15k ekstra i fond i stedet? I så fall, har du en plan jeg kan følge? Er helt 100% n00b på disse tingene og kan absolutt ingenting
Vis hele sitatet...
Svarte kanskje ikke godt nok på spørsmålet ditt angående huslån. I teorien så tjener du jo mer på å beholde huslånet ditt og heller investere pengene. Hva som lønner seg for deg har en del med egen disiplin å gjøre, også hvordan inntekten din fremover blir og hvor stabil denne er.
Kan jo nevnes at det er gjort en undersøkelse på dollarmillionærer, og at i gjennomsnitt betaler disse ned huslånet sitt på under 10 år.

Anbefaler deg også å ha en sparekonto med 3-6 måneders kostnader, dette vil virke som en buffer slik at du aldri vil behøve å selge verdipapirene dine i nedgangstider.
Sist endret av skrtskrt; 10. november 2020 kl. 18:04. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.