View Single Post
Nå viser det seg at dagligvarehandelen er blant de som bevist har ønsket å profittere ekstra på krisen. De har kuttet ut eller kraftig barbert tilbudene, "fordekt" dette som "corona-grep" som ledd i å ha lavere kundegjennomstrømming i butikkene. Mens de samtidig har økt prisene kraftig på svært mange varer og varegrupper fordi de skjønte folk ikke hadde andre valg, og de skjønte at det ville bli høyere omsetning som følge av epidemien, og et nedstengt norge. Blant annet har jo grensehandel blitt helt slutt på. Ja ikke bokstavelig for noen tar ennå svensketuren, men det er jo de færreste av oss som gjør nå.

Dette er ikke greit om det stemmer. Virkelig ikke. Landet er i dugnadsånd, og selv gårdeiere og eiendomsselskaper blir med på dugnaden og senker leien. Mens kjøpmennene forsøker å profittere?

Er ikke helt blodrød og har forståelse for at det må være sunne marginer for å sikre drift og tilbud over tid. Og det er helt greit. Det er også helt greit at bransjen er smart og nærmest litt sniker når det gjelder crafty markedsføring, kampanjer og hvordan de justerer opp noen priser mens de senker prisene på sesongvarer slik at de samlet sett går i pluss. Alt slikt er en del av det å drive en forretning. Og jeg aksepterer også sjokkselgere med godis i "barnevennlig høyde" eller plassert rett ved kassene, selv om det kanskje nærmer seg grensen for uetisk. Men jeg ser på det som ordinær forretningsdrift, at kjøpmennene må knipe inn der de kan. I fredstid.

Nå er vi så langt unna det man kan kalle normaltilstand at det blir det rett og slett usmakelig at dagligvarehandelen bevist ønsker å dra opp marginene - all den tid de ville tjent mer uansett pga økt omsetning. Og spesielt når vi nå har 15% arbeidsledighet og mange sliter økonomisk. Og vi hadde jo også en hel del som slet økonomisk før krisen, disse har kanskje i stor grad berget seg på smart-handling. Der de har gått for "lokke-tilbud" where ever også handlet resten på lavprisen. De sliter sikkert veldig nå. Og det er jo ekstra mange som har det veldig stramt økonomisk akkurat nå i den tiden vi lever i. Da blir det veldig smakløst å profittere på elendigheten og bli så grisk at prisene skrues opp og profitten øker - fordi de vet at folket ikke har noen andre muligheter. For meg er dette like ugreit som de som bevist har økt prisene på håndsprit og smittemasker. Det er unorsk og dårlig stil. Og faktisk temmelig usmakelig.

Dette har jeg via andre, folk som kjenner bransjen. Men jeg kan per nå ikke dokumentere noe av det jeg sa. Men det vil vel komme pristester eller i det minste vil vel kvartalsrapporter etc på noe sikt kunne bekrefte eller avkrefte dette. Viser det seg å stemme så skal jeg personlig endre mitt handlemønster kraftig fremover for å unngå støtte kyniske profittører.