View Single Post
Det hender at jeg ser på serien "Hva feiler det deg?" som vises på NRK. Jeg gidder ikke forklare konseptet da det for det første er irrelevant for det jeg lurer på, og fordi det er enkelt å finne ut av hvis man skulle ha behov for det. Jeg henvender meg til folk som allerede har kjennskap til programmet.

Hovedgrunnen for at jeg innimellom ser en episode av denne serien er den ene legen, Elisabeth Holmboe Eggen. Først vil jeg pressisere at det jeg skriver er utelukkende basert på hennes oppførsel i nevnte TV-serie, og ingenting annet. Det er meget mulig at hun både privat og ellers i sitt yrke er et suverent übermensch.

Men sjeldent, om i det hele tatt, har jeg bevitnet et så godt utdannet menneske mer blottet for sosial intelligens. Jeg vurderte å forfatte en slags beskrivelse av hva det er jeg opplever, men det ville ikke vært rettferdiggjørende med hensyn til graden av den problematiserende, for ikke å si forstyrrende, atferden hun utviser i dette programmet. Derfor henvender jeg meg til dere som faktisk har sett programmet, rett og slett fordi jeg ikke er i stand til å gi en fullgod gjengivelse av hvordan oppførselen til dette mennesket til tider er.

Det jeg lurer på er om andre har reagert på måten hun oppfører seg på, og hva det er som feiler henne. Er hun narsisst? Er det skuespill? Eller er det rett og slett bare slik at hun skylder sosial intelligens? Eller, og dette er kanskje det mest sannsynlige, er det jeg som har blitt for opphengt i oppførselen hennes og dermed begår en voldsom form for confirmation bias (eller noe sånt)?

Dette virker kanskje som en useriøs tråd, men det er det altså på ingen måte. Jeg er direkte fascinert og samtidig dypt forarget over måten hun fremstår på i dette programmet. Jeg lurer på så veldig mye, som feks; er det bare meg? er det skuespill? hva slags diagnoser snakker vi her? Rett og slett så lurer jeg på hva dere andre tenker om måten hun ter seg på i programmet, som hun jo tross alt har medvirket i i endel sesonger etterhvert.

Disclaimer: det virker kanskje ufint å henge ut en privatperson for noe som dette. Men i dette tilfellet anser jeg Elisabeth Holmboe Eggen for å være en offentlig person man kan føre en offentlig diskusjon om. Jeg skriver som sagt ikke dette for å være stygg eller ufin. Jeg er simpelthen fascinert, og lurer på om andre her på bruket har reagert på det samme som meg - og hvilke tanker dere eventuelt har gjort dere.