View Single Post
Jeg tenkte det kunne være greit med en generell filmtråd hvor folk kan poste og diskutere litt rundt filmer de har sett i det siste. Dette er ikke ment å være en listetråd, men en tråd for de som har sett en film og kunne tenke seg å hylle, slakte eller på annen måte mene noe om den, og si seg enig i eller protestere mot andres meningsutblåsninger om filmer de har sett og kommentert. Oppfordrer til diskusjon.

PS. Trådnavnet og konseptet er ubehøvlet høvlet fra et annet norsk forum.

Sist sett her i gården:

House of 1000 Corpses og The Devil's Rejects (Rob Zombie) - Etter å ha lest og hørt mye slakt av disse filmene (som handler om den samme spik spenna gærne familien), gikk jeg inn i filmen med de laveste forventninger, og jeg må si jeg ble positivt overrasket. Disse filmene er noe av det råeste jeg har sett innen B-horror. Den første vakler kanskje litt mer enn den siste, men jeg syns begge definitivt er verdt å se, iallfall for de som har sansen for slikt.

Plottet i House of 1000 Corpses kan på mange måter sammenlignes med The Texas Chain Saw Massacre, mens Devil's Rejects blir mer som en blanding av nevnte film og Natural Born Killers. Uten sammenligning for øvrig (vel, litt da). Mens 'Corpses' er en klassisk, dog utbrodert slasher, legger 'Rejects' til roadmovie-elementer og blir følgelig ikke bare en typisk spikersuppekokende oppfølger.

Disse filmene er friske pust inn i en repetitiv og uinspirert horrorfilmverden. Ikke at Rob Zombie ikke bøffer friskt fra andre, for det gjør han til gangs, men på en måte som ikke virker direkte plagierende. Stilen er overbevisende 70-talls grindhouse, og utrolig nok finner man ting som karakterutvikling og overraskende vendinger i disse filmene, noe som tradisjonelt er mangelvare i denne genren.

Speisielt ondskapen blir utforsket. I motsetning til de fleste horror/slasherfilmer får man ikke bare se frykt og avsky hos protagonistene, men også den genuine gleden antagonistene får av å pine og plage. I 'Rejects' har Zombie endog tatt det så langt at antagonistene har blitt protagonister og omvendt.

Når alt dette er sagt er og blir dette ellevill, hæla-i-taket B-skrekk. Ingen skal beskylde disse filmene for å fremstå som overdrevent seriøse eller pretansiøse. De er fulle av glimt i øyet og gnister i håret, og har skjønnhetsflekker og skavanker så det både monner og drar.

Men liker du slikt, er det bare å løpe og... vel, who are we kidding, laste ned. Kjøp dem hvis du liker dem. Liker du ikke slikt, vel.. så har du helt rett, dette er tarvelig søppel som aldri skulle vært sluppet på markedet.

[COLOR=Red]La oss unngå at dette blir ein rein listetråd. Har du ikkje meir å skrive enn tittelen på filmen og terningkast, så anbefaler vi at du stikker innom t.d. filmfront. Håper dette kan bli en nyttig og informativ tråd med diskusjon og filmanbefalinger, og ikkje rein opplisting[/color]
Sist endret av vidarlo; 3. desember 2008 kl. 09:04.