View Single Post
Trådstarter
53
Sitat av GreenRay Vis innlegg
Savner en oppdatering Hvordan går det med prosjektet?
Vis hele sitatet...
Har vært litt dårlig der ja, har hatt litt å styre med men bedre sent enn aldri

Nytt som er gjort hittil:

- Kjøpt nødvendige fittings
- Lage overgang fra kompressor til 6mm tubing
- Lage kork til flaskene
- Bench-test av prinsipp
- Tegne rammekonstruksjon



Kjøp av fittings

Fittings kjøpte jeg fra wrekin pneumatics i UK. Er veldig fornøyd med produktene og prisen. Eneste er at de var veldig sene med å svare på email. Så hvis du ser etter push-in fittings så var jeg i hvertfall fornøyd

Lage overgang fra kompressor til 6mm tubing

Her tok jeg dreiebenken til verks. Jeg tok en av overgangene i plast som fulgte med da jeg kjøpt kompressoren. Jeg dreide bare ned tuppen til 4mm, så den passer inni 6mm tubingen. Jeg var litt usikker på om dette skulle holde seg på plass, men nå er jeg mer redd for at jeg ikke skal få den av uten å ødelegge noe

Lage kork til flaskene
Her tok jeg dreiebenken til verks nok en gang. Emne jeg brukt var en aksling av nylon. Denne dreide jeg ned til den fikk plass ned i flaskehalsen med litt rom til veggen og et gjennomgående hull i midten. Så slaktet jeg en vakuum vin kork og tok nederste delen som skal tette. Denne dro jeg over nylonbiten min, og på denne måten holde trykket inne i flasken. For at den ikke skal bli dyttet ut skrur jeg bare den originale korken over, med et hull i til en tee-fitting.

Bench-test av prinsipp
Koblet kompressoren til en manifold. Der en 1,5L brusflaske var koblet til, sammen med en sikkerhetsventil og trykksensor. Videre fra manifolden går det til flasken med drikke. Et rør går fra bunnen og opp gjennom korken og til en flowsensor. Og til slutt fra sensoren gjennom en ventil og ned i glasset
Prinsippet funket utmerket, og jeg kan derfor gå videre med prosjektet.

Et valg jeg må ta er hvilken type flowsensor jeg skal bruke, som nevnt tidligere i tråden, og akkurat nå heller jeg for turbin. Minuset er at den er mindre nøyaktig, MEN er nøyaktig nok. Fordelene er mindre trykkfall og den har ikke et stort rom der det kan samle seg drikke etter bruk, som skovelhjul-sensoren har.

Et problem jeg fikk var at arduinoen resatte seg hele tiden og mistet kontakt med pcen. Dette skjedde når en av releene ble skrudd av. Jeg fant ut at problemet var en fin blanding av EMI-støy og at spolene trakk en del strøm. Dette fikset jeg med å bruke et optocoupler relekorte og legge kablene litt lengre fra arduinoen. Optocoupler er at man kobler til en ekstern strømkilde som driver spolene til releene. Og Arduinoen styrer bare et ledlys som igjen styrer om spolen skal få strøm eller ikke. Jeg har derfor kjøpt et 5v power supply som skal drive alt som det er mulighet til. En fin link om du har problemer med dette: http://arduino-info.wikispaces.com/RelayIsolation

Jeg kommer også til å bruke gass i stede for kompressoren da den bråker noe forferdelig. Passer ikke akkurat til å ha på fest. Så legger meg langflat for de som foreslo det. Men ser på å bruke kompressoren som en backup-løsning i tilfelle man skal gå tom for gass.

Tegne rammekonstruksjon
Driver for tiden og tegner hvordan rammen til drinkmikseren skal se ut i autocad. For de som er studenter får man en gratis studentversjon av autocad på deres nettsider


Bildene jeg har tatt av alt dette har jeg ikke tilgjengelig før til helgen, så kommer til å oppdatere dere med bilder da, mye her som er vanskelig forklare med bare tekst

En annen liten ting jeg har laget, er gravert skilt i plexi. Planen er å ha ledlys på undersiden bare et tullenavn til jeg kommer på et bedre btw





Hvilket syns dere tar seg best ut på en drinkmikser?