Tråd: Et paradoks
View Single Post
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av Nether Vis innlegg
I ett åndedrag sier du at du ikke tror bevissthet er noe annet enn et fysisk fenomen, men i det neste tåler ikke dette fysiske fenomenet og få alle atomene byttet ut samtidig. Hvorfor? Hvorfor har det noe å si at de, fullstendig likegyldige, atomene blir byttet ut? Og om den nye kopien har alle dine minner, opplevelser og følelser, hvorfor er det ikke deg? Hva gjør at kopiens minner er falske?
Vis hele sitatet...
Som jeg sa tidligere, hvis man lager 2 kopier av deg så vil ikke begge kopiene + deg selv være samme person og bevissthet. Dette er heller ikke snakk om å bytte ut atomene, men å totalt ødelegge alle atomene og så lage helt nye atomer som er identiske (men enda andre atomer enn de originale).

Jeg hadde høy feber for noen år siden og var overbevist over at jeg var i flyvåpenet. Jeg gikk i dusjen på militærbasen og dusjet fordi jeg skulle komme ut i tjeneste. Jeg kunne huske personer og minner fra de siste årene mine i tjeneste.
Plutselig kom jeg til meg selv om innså at jeg sto i dusjen og pratet med meg selv, og innså fort at jeg aldri har vært i verken noe militær eller flyvåpen.

Mener du at minnene mine var virkelige og at jeg faktisk hadde vært i flyvåpenet bare fordi jeg husket det og trodde det? Det tviler jeg på. Jeg kaller dette for falske minner, og det er i mine øyne det samme som en falsk versjon av meg selv ville hatt.