Tråd: Et paradoks
View Single Post
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av entropi Vis innlegg
Slik jeg forstår det, mener du at "deg" er den fysiske hjernen din og ikke måten den er strukturert på og informasjonen som er lagret der. Vil du da fortsatt være DEG hvis hjernen din hadde blitt omprogrammert til å være identisk med min? Altså med dine hjerneceller, med mine minner,reaksjonsmønstre, etc?
Vis hele sitatet...
Jepp! Putter du Android inn på en iPhone så vil det fortsatt være en iPhone.

Sitat av Nether Vis innlegg
Argumentet ditt har som premiss at "jeg-et" du opplever er noe mere enn kun et fysisk fenomen. Noe som er veldig forståelig, det er en veldig naturlig konklusjon fordi alt du opplever filtreres gjennom dette selvet.
Vis hele sitatet...
Jeg ser som sagt ikke på "jeg-et" jeg opplever som noe mer enn et fysisk fenomen nei, men det er jo enda noe jeg opplever. Som sagt så er det rett og slett såpass enkelt at jeg ikke ville ha tatt selvmord for å kunne blitt teleportert til et annet sted.

For å forklare hva jeg tenker hadde skjedd i et sånt her eksempel:
Meg: Går inn i maskinen, dauer og livet er helt over for min del.
Klone: Kommer ut av maskinen, tror at han nettopp gikk inn i maskinen og har opplevd alt jeg har opplevd osv, men det er i bunn og grunn bare falske minner. Ingen av atomene i hjernen og kroppen hans var noensinne på stedet der jeg gikk inn i maskinen, så det vil ikke være samme person.

En ting til her siktet til deg Entropi; la oss si at Stian får hukommelsestap og glemmer alt fra hele livet sitt unntatt elementære ting som språk og gåing osv. Vil han da ikke lengre være Stian?

Jeg mener at han enda vil være Stian, selv om han ikke vet det selv.
Sist endret av Dongerino; 31. desember 2016 kl. 02:11. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.