Tråd: Et paradoks
View Single Post
Sitat av Dongerino Vis innlegg
Vel, jeg tror ikke på noen sjel eller noe lignende. Men en kopi vil ikke være en original. Og som jeg spurte om, hvis man har 2 hjerner som er identiske kopier, vil begge de to hjernene da kunne vite hva den andre hjernen tenker? La oss si at vi har 5 kopier rundt omkring i verden, vil alle de 5 identiske klonene da kun være 1 person som kan se og føle alt alle de andre 4 føler?

Jeg tenker at jeget er i hjernen, og når man ødelegger en hjerne så vil jeget bli borte, selv om man evt har en annen kopi tilgjengelig. Jeg tror derimot at det fint skal være mulig å putte en hjerne inn i en annen sin kropp og enda være "seg selv".
Vis hele sitatet...
Nei, de vil selvsagt ikke registrere hverandres sanseinntrykk. De vil være to identiske utgaver av et dataprogram, helt til de mottar nye stimuli som programmerer dem videre i ulike retninger. Hvis du ikke tror på noen sjel eller liknende, så er det alt jeget ditt/bevisstheten din er; et avansert dataprogram. Hvilke atomer hjernen din består av har ingenting å si for bevisstheten din. Det er informasjonen som er deg, ikke selve hjernen.

Begge vil være to versjoner av din bevissthet, som etterhvert utvikler seg til to litt ulike varianter av deg. Hvis de møtes så blir det bare som å møte noen som er freakishly lik deg selv, og med en identisk oppvekst og liv, frem til kloningen. Men de vil ikke dele bevissthet.

Altså, begge bevissthetene vil oppleve å være den ekte deg, og begge vil være det, for de inneholder all informasjonen som utgjør deg per idag. De vil fra nå av være to av uendelig mange mulige varianter av deg, alt etter hva du utsettes for i løpet av livet.

Sitat av Quakecry Vis innlegg
Men for personen som går gjennom teleportøren, ville det for han gått i svart og en helt lik klone ville kommet ut eller ville vedkommende opplevd at han kom ut av den igjen? Det er jo det som er interessant å fundere på.
Vis hele sitatet...
Den som kom ut vil jo huske at han gikk inn i teleportøren, siden minnet om det er en del av informasjonen som ble kopiert.

Om det vil føles sånn for den som går inn, er et meningsløst spørsmål. Det er en handling som ligger i fortiden, ditt fortidige jeg finnes ikke nå. Nå finnes kun klonen som husker både å ha gått inn i og ut av teleportøren.

Det blir som å spørre om deg som tiåring opplever det som skjer med deg nå. Deg som tiåring finnes ikke, men deg som hvor-gammel-du-nå-er-åring finnes og husker deg selv som tiåring.
Sist endret av entropi; 28. desember 2016 kl. 23:41. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.