Tråd: Et paradoks
View Single Post
I like turtles
Skyfex's Avatar
Det er noen muligheter her:

1. Bevissthet er en illusjon. Verden er rent materialistisk, og dette spørsmålet er ikke interessant utover hvilken informasjon som blir kopiert og destruert.

2. Bevissthet er relatert til kvantefysikk. Det som er interessant her er at det er umulig å gjøre en perfekt kopi i kvantefysikk, med mindre du ødelegger originalen. Det kan bety at teleportering er mulig, med kontinuasjon av bevissthet, hvis man klarer å overføre kvantefysisk informasjon. Dette blir veldig teoretisk, siden vi per i dag knapt klarer å teleportere et atom slik.

3. Bevissthet er universell. Det vi si at du, jeg og alle andre opplever samme bevissthet. Jeg vet ikke om dette er det mest sannsynlige, men jeg synes dette er den mest interessante virkeligheten å diskutere. Tenk deg at *bare* bevisstheten din ble flyttet over i en annens hjerne. Ville du merket det? Minnene dine, følelsene dine, alt er knyttet til hjernen. Du vil plutselig oppleve å være en annen person, men du vil aldri ha noen måte å vite at du ikke alltid har vært den personen. Tenk deg så at det bare finnes én eneste bevissthet i hele verden, som hopper fra hjerne til hjerne og lever hvert millisekund i hver eneste person. Jeg klarer ikke overbevise meg selv om at dette er sant, det er en slags instinktiv reaksjon mot det. Men det er interessant at denne tankegangen leder umiddelbart til veldig empatiske tanker.

Uansett, i dette tilfellet er teleporteringsspørsmålet trivielt. Det burde ikke være noe galt i å destruere originalen, så lenge den ikke føler noe smerte. Det spiller ingen rolle om den universale bevisstheten lever videre i den gamle eller den nye kroppen. Det eneste som betyr noe er at ihvertfall én av dem fortsatt eksisterer slik at man unngår at venner og familie opplever lidelsen av å miste personen.