Tråd: Et paradoks
View Single Post
Sitat av Relevant Vis innlegg
Hva hvis portalen ikke ødelegger deg. Vil du kunne oppleve å komme ut på andre siden? Logikken sier nei. Da er det jo en tilsynelatende grei konklusjon på hva som skjer når man blir ødelagt. Men det er jo nettopp årsaken til at døds-delen forandrer bildet som gjør det så interresant. Når selve du kun blir tatt fra hverandre og satt sammen igjen med de samme atomene virker det ikke som underlig at en skulle overleve. Problemet skjer når atomene blir byttet ut til andre identiske.
Vis hele sitatet...
Høres ut som du tenker noe a lá: https://en.wikipedia.org/wiki/Ship_of_Theseus
Jeg for min del, tenker mer på om "signalbruddet" utbyttelsen medfører er dødelig og avslutter din bevissthet for alltid, eller om man bare gjenoppstår som før når man er satt sammen igjen på andre siden av portalen.
Man skulle kanskje tro at man faktisk bare gjennoppstår som man var før. Man er jo den samme når man våkner fra koma, eller nær-døden-opplevelser o.l (selv om man har vært bevisstløs en stund - men om dette er samme type bevisstløshet som når man er stein dau, det tviler jeg på)

Så kanskje det er slik, at så lenge hjernematerialet er likt, så vil bevisstheten gjenoppstå som før?
Se på hjernen som en slags antenne - hvis den er 100% identisk på atomnivå som før, vil den kunne ta imot nøyaktig samme signal som før? (hvor da signalet er egoet og bevisstheten din).
Og kan man egentlig være sikker på om det er den samme personen?
Hvis personen har samme minner og hjerne som før portalen, vil den jo tro at den er den samme som før, selv om den ikke er det?
Kan man da noen sinne egentlig vite om man dør eller ikke av å gå inn i den?

Jeg klarer ihvertfall ikke bestemme meg, så jeg velger å ikke stole på portaler for nå
Sist endret av Alzo88; 26. desember 2016 kl. 19:45.