Tråd: Et paradoks
View Single Post
Artig å se at flere har tenkt over dette paradokset!
Jeg har personlig konkludert med at man "dør" når man blir brutt ned, og at personen som kommer ut av teleporten er en ny person, med samme minner lagret som de du hadde når du gikk inn.
Med andre ord er det for meg en helt ny person som tror den er deg.
Ingen andre vil vite at du døde, fordi personen som kommer ut opplever å være den samme som gikk inn (selv om det bare er en kopi).

Personen som kommer ut vil jo tro og hevde at "alt gikk fint, jeg er her nå, og husker fint at jeg gikk inn i portalen". Men er det egentlig den samme?


For meg beror problemstillingen på et mye dypere spørsmål om hvordan bevisstheten vår er satt sammen. Jeg kan ikke svare på spørsmålet selv, så det er jo selvfølgelig bare på et synsende nivå.
Men personlig er jeg usikker på om bevisstheten vår består av kun fysiske minner lagret i hjernen osv, eller om vi er en slags "mottaker" for vår bevissthet.
Dvs, kan man kopiere en hjerne og få den samme bevisstheten med på kjøpet? Eller får man bare en ny bevissthet som tror den er hjernen pga det som ligger lagret i den?

Se på det som å flytte harddiskene over på en ny pc. Filene og alt ligger jo der, selv om resten av delene er nye.
Du kan til og med boote opp windowsen om alt ligger til rette for det.
Kanskje en harry sammenligning, men ja

Min konklusjon er egentlig litt usikker - siden jeg ikke kan besvare spørsmålet om hvordan bevisstheten egentlig er satt sammen, men bare for å være trygg, ville jeg ikke gått inn i teleport.
I tilfelle man faktisk slokner og dør, og ingen får vite det.
Som sagt, så vil det jo se ut som det gikk helt fint for alle andre som ikke er deg. Bare du kan egentlig vite åssen det gikk, om du ikke slokna og døde når atomene ble tatt fra hverandre