Tråd: Gjeldfri
View Single Post
Sitat av Bedreliv Vis innlegg
Takker for alle svar,ser at noen mener at det er bedre å betale på egen eiendom enn å betale andre sine lån gjennom å leie.Saken er den at jeg syns gjeld er en uting og ett åk som henger over meg hater og være slave av finansmafiaen.Jeg vil rett og slett være fri og frank på mine eldre dager og ikke ha noen økonomiske forpliktelser når jeg trer av arbeidslivet.Ser at det er flere eldre som sliter økonomisk og jeg vil ikke bli en del av den statistikken det er grunnen og den synes jeg er fornuftig
Vis hele sitatet...

Du har fått masse gode råd i tråden, så foreslår at du lytter til dem og gjerne også setter opp noen regnestykker som vil vise deg sort på hvitt hva det faktisk vil koste deg over tid å bli leietaker.

Med mindre du finner deg dame som alt eier nedbetalt bolig så må du faktisk betale den husleien markedet mener er nok. Og uansett hvordan du tenker så blir du jo ikke fri for økonomiske forpliktelser. Selv en liten leilighet koster masse penger hver eneste måned. Og de fleste utleiere er proffe nok til å øke leie ihht til konsumprisindeksen hvert eneste år. Og om noen utleiere føler de har for lav inntekt av utleien så er det også mange utleiere som forsøker å endre løpende kontrakter til såkalt "gjengs-leie".

Avhengig av dine krav til plassering, størrelse og standard så vil nok leieprisen være fra kanskje 5000 per måned til kanskje 12-14.000 kr mnd. Så kommer forsikringer, strøm, vann, internett, mobil, husholdning.

Si du finner deg en liten leilighet til kanskje 8.000 pluss strøm. Det er 96 000 kr året rett i foret på utleier. Penger du aldri får igjen. Si du lever i 20-30 år som pensjonist. Det er 2-3 millioner du frivillig gir utleier.

Du er i en heldig økonomisk heldig situasjon idag. Riktignok bolig med gjeld, men du har også hytte uten gjeld såvidt jeg kan se. Dermed har du potensiale til å halvere boliggjelden. Om du så tenker downsizing og selger din 3 mill bolig til takst og kjøper deg en liten leilighet så kan du faktisk komme ut nesten i null. Og hva skal du egentlig med masse plass, er det ikke bedre å bo litt mindre og leve desto mer?

Evt. kan du vurdere å selge alt i gamle landet og flytte til asia, middelhavet eller sør-amerika. Der kan du bo og leve veldig greit på ca halvparten av pensjonen du får, og kan bruke resten av penger på utflukter, drikking og horer. Og blir det igjen noe på slutten av hver måned kan du jo altid sløse vekk resten.

Så dyrt som leiemarkedet er så tenker jeg at å selge for så å leie er det aller verste alternativet og det vil gi deg absolutt minst mulig å rutte med hver måned. Det blir nærmest en selvpåført skranten økonomi. Og husk, som pensjonist om du først er på leiemarkedet så er det ingen selvfølgelighet at du noensinne vil komme inn igjen på boligmarkedet. Om leien blir så stor at du ikke greier å spare så kan det godt tenkes banken sier nei om du senere skulle ønske å kjøpe egen bolig igjen.

De valgene du tar nå i denne saken vil få en direkte påvirkning på livskvaliteten din i årene fremover. Så jeg ville tatt meg god tid, tenkt nøye gjennom alle alternativer og valgt det som er mest fornuftig økonomisk. Ville ikke valgt det alternativet som er minst økonomisk fornuftig men som gir deg litt fred i hodet mtp gjeld, å det å være i "kloa på banken". Ikke la en slik tanke ødelegge livskvaliteten din for flere tiår fremover.