View Single Post
*pi

Ett problem er at det er uklart. Hva innebærer en mild og moderat fengselsstraff i denne sammenheng? Det jeg tenker, er at fengselsstraff fungerer som et point of diminishing returns. Jeg vil være redd for 5 år i fengsel, enda reddere for 10. Får jeg 100 år er straffen meningsløs.

For det første. Du ignorerer at nøyaktig samme kjelde seier at risikoen for å verte tatt er viktigare enn straffenivå. Det du driv med er altså cherrypicking; du plukkar det du likar, og forkaster resten.
Vis hele sitatet...
I denne sammenheng diskuterte vi Broken windows policyen, og at den innebærer et visst straffenivå. At folk blir tatt fra gata, dvs, de ender i fengsel.

For det andre: Du sa eksplisitt at reduksjon i straffenivå vil føre til sosial uorden. Det impliserer at dagens straffenivå i beste fall er optimalt, eller i verste fall for lågt. Med andre ord; ein reduksjon vil føre til meir kriminalitet.
Vis hele sitatet...
Ja. Som Broken Windows policyen viser, dersom de kriminelle ikke blir tatt fra gata, får man ikke den preventive virkningen av denne policyen.

At du viser til ei kjelde som seier at lengda på straffa kan ha påvirkning på kriminaliteten seier ingenting om dagens straffenivå.
Vis hele sitatet...
Det er sant. Men den viser at om straffenivået går under et visst nivå, det vil si at man opphører å gi fengselsstraff der denne straffen før skjedde, og istedet begynner med samfunnsstraff eller bøter som erstatning, så vil den preventive virkning på enkeltinidividet falle bort, som sitatet viser.
Sist endret av Sanjar; 20. august 2019 kl. 22:35. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.