View Single Post
Sitat av Provo Vis innlegg
Jeg henger fortsatt ikke helt med.. Konstanten c er en øvre fartsgrense i universet som de masseløse fotonene (lyspartiklene) følger til enhver tid. Denne farten er jo lik selv om du regner med små enheter, og lysets hastighet er det raskeste man (ikke) kan oppnå uavhengig av enhetene som brukes. Og jeg ser ikke helt hvordan dette definerer "tidens fart", men det kan jo være jeg som misforstår hva du mener..


Ja, det er ofte positivt å tenke utenfor boksen, men det er som sagt ingenting som tyder på at tiden vil gå baklengs selv om du på magisk vis skulle krysse lyshastigheten.

Du må tenke på at hvis du hadde reist ut i verdensrommet og tilbake, la oss si en samlet reiselengde på ett lysår, i lysets hastighet, så ville det for meg virket som du var borte i ett år, mens det for deg ville virket som null tid. Med andre ord ville du opplevd at du dro og returnerte samtidig (eller at du ikke beveget deg i det hele tatt), mens det for meg tok ett år. Hvis du da begynner å tenke på å kjøre den samme strekningen fortere enn lyshastigheten, så ser du at du ikke ville dratt tilbake i tid fra mitt synspunkt. Altså, jeg ville ikke sett at du kom tilbake før du dro, men heller at du reiste ett lysår på f.eks. et halvt år, så hva ville du sett? Ville du vært yngre når du kom tilbake? Hvordan stemmer det med at du vil oppleve din egen tid som normal uansett? Det blir skjærings i logikken med en gang, og det viser seg også i likningene hvis du prøver å sette inn tallene.
Vis hele sitatet...
det jeg noe klønete forsøkte beskrive var ikke at tiden ville gå baklengs, den ville fotsatt gått fremover, men hvis jeg reiser raskt nok til å kunne komme frem før jeg har reist (det vil si du som observatør kan se mitt bilde komme tilbake før mitt bilde ved siden av rekker å reise (vi snakker da om lys reflektert av min kropp), kan det da sies at jeg har reist raskere enn tiden? og har den da gått bakover, for meg? jeg vill jo komme frem før jeg reiste(ihvertfall for deg som observatør). kan ikke si jeg har helt grepet på dette, utrolig lett å snuble seg inn i ett virvar uten like lol

men som sagt, dette forutsetter at man kan bryte lyshastighets barrieren og det er vel noen år til enda skulle jeg anta. morro å musere litt rundt dette avlikevel selv om det blir litt søkt
Sist endret av Seppo; 28. mai 2010 kl. 22:39.