View Single Post
Sitat av skve Vis innlegg
Jeg synes de fortjener å være der de er. De har på egen håndklart å komme inn i den situasjonen de er. Blandt annet med at det ikke er anbefallt å reise dit, de har våpen, de lyger, osv.


Uansett, de nordmennen behandles sikkert ikke dårligere enn andre forbrytere i Kongo.. Tenk alle de tusenere som opplever lignende hver dag. Det er sånn samfunnet er der nede, og Moland og French har selv valgt å være der. I motsetning til alle de innfødte som dør hver eneste dag.

Det er helt sykt og kvalmende at vi bruker så mye tid på 2 menneskeliv, med tanke på alle de tusener som dør rundt om i verden.

Og: Det skremmer meg sykt at folk virkerlig mener at Norge skal hente de ut.. wtf? sett for mye på actionfilmer på tv? Begynn å lev i realiteten og slutt og spill krigspill.

Hva hadde dere gjort om Kongo sendte spesiallstyrker til Norge for å befri fanger i Norske fenglser?

Andre som har tatt opp dette før: men..

Tenk på alle utledningene som blir dømt i Norge. Hva hadde du sagt de fikk bli sendt hjem og levd livet som konger? (Med det mener jeg at livet i et fengsel i Norge er bedre enn 98% av livet befolkningne i Kongo har )

Jeg synes også at rettsystemet i Kongo er latterlig. Men det eneste vi kan gjøre for at slik ikke skjer igjen, er at villmenn fra Norge ikke reiser ned dit, eller at vi prøver å hjelpe Kongo til å bli et demokrati.
Vis hele sitatet...
Jeg må si jeg reagerer kraftig om det er slik at noen gir blaffen i menneskerettigheter, om det er for nordmenn, eller andre.
Videre kan jeg kan ikke se at det er noe belegg for å si at Moland og Frech lyver, hva skulle det være om?

At norsk media bruker tid på saker som dette, er meget bra. At det går på bekostning av andre saker - spesielt fra afrika - er som å forvente. Men det gjør da en mengde andre saker. Regjeringen i DRC har valgt dette selv, likeså som den norske regjeringen har valgt å fortsette med hvalfangst og selfangst (som fører til noe negativ presseomtale i utlandet).

Det eneste vi kan gjøre for at norske borgere er sikre i utlandet, er å være tydelige i våre krav, men samtidig har ett smidig diplomati.

Når det gjelder utenlandske "spesialstyrker" - som du kaller det - på norsk jord, så har det hendt det ja. Til og med myrdet en annen person enn det de var etter, og de fleste kom seg ut av landet. Et par stykker ble tatt og i en norsk rettsal fikk de tiltalte en relativt mild straff. Etter noen få år ble de også utlevert (og vandret fra den dagen helt fritt).

Når noen nevner spesialsoldater, er det nok ikke helt reelt. Men det som kan skje, er at noen leier inn lokal milits til å enten befri fangene eller å eliminere dem. Det er ikke like usansynlig - og kan jo være en direkte trussel mot dem. Særlgi siden de "kjenner" endel folk, skal man ikke helt utelukke sjansen for at noen kan bli fristet til å ta kostnaden. Om Moland og French blir fraktet til ett område som teknisk er utenfor Kongolesisk kontroll, er man fri. Den norske stat vil selvsagt holde seg langt unna, men kommer de til Norge, vil man aldri kunne rettsforfølge dem.
Ett annet alternativ er jo at det faktisk bare stikker av. Om en er truet på livet av effekturering av dødstraff, vil en kunne forsvare dette når man kommer til ett annet territorium. En kan da rett og slett bare søke asyl. Vaktholdet kan se imponerende ut, men har nok endel svakheter. Men risikoen er nok for stor til at det statistisk vil lønne seg.

Norske spesialsolder har vært svært nær ved å bli brukt i fjerne strøk for å befri norske fanger (riktignok kidnappet) - så nær at en var på vei til "området" meg bekjent. Selv med en slags tillatelse, ville det blitt rabalder om det ble oppdaget en væpnet aksjon fra norsk side. Man har også flere tilfeller der ulike grupper tilsynelatende opptrer på "egenhånd"