View Single Post
Sitat av skve Vis innlegg
Jeg synes de fortjener å være der de er. De har på egen håndklart å komme inn i den situasjonen de er. Blandt annet med at det ikke er anbefallt å reise dit, de har våpen, de lyger, osv.


Uansett, de nordmennen behandles sikkert ikke dårligere enn andre forbrytere i Kongo.. Tenk alle de tusenere som opplever lignende hver dag. Det er sånn samfunnet er der nede, og Moland og French har selv valgt å være der. I motsetning til alle de innfødte som dør hver eneste dag.

Det er helt sykt og kvalmende at vi bruker så mye tid på 2 menneskeliv, med tanke på alle de tusener som dør rundt om i verden.

Og: Det skremmer meg sykt at folk virkerlig mener at Norge skal hente de ut.. wtf? sett for mye på actionfilmer på tv? Begynn å lev i realiteten og slutt og spill krigspill.

Hva hadde dere gjort om Kongo sendte spesiallstyrker til Norge for å befri fanger i Norske fenglser?

Andre som har tatt opp dette før: men..

Tenk på alle utledningene som blir dømt i Norge. Hva hadde du sagt de fikk bli sendt hjem og levd livet som konger? (Med det mener jeg at livet i et fengsel i Norge er bedre enn 98% av livet befolkningne i Kongo har )

Jeg synes også at rettsystemet i Kongo er latterlig. Men det eneste vi kan gjøre for at slik ikke skjer igjen, er at villmenn fra Norge ikke reiser ned dit, eller at vi prøver å hjelpe Kongo til å bli et demokrati.
Vis hele sitatet...
Har du fulgt med på rettsaken i det heile tatt??
Grunnen til at saken har brakt så mykje oppstandelse er på grunn av bevisene som er lagt fram.
Når du skal dømme nokon til døden fordi aktor ser på eit bilete av Moland me ei kvist i munnen og synser at han står og planlegger drapet. Dei ser på tekstmeldingar på Moland sin mobil som er skrive på Norsk og anklager de for å skrive i kodespråk. For å nevne det mest argumenterte beviset (bilete der Moland vasker bilsete) så beviser det ikkje at han har drept nokon. Det beviser bare at han har vært på stedet. Anklagene om at dei er spionar for Noreg er jo heilt absurde! "Dei er kvite. Dei har Norske ID kort. Dei har GPS og kart i bilen. Norsk presse er her for å dekke rettsaken". Er dette i det heile tatt eit argument for at dei er spionar? Korleis skal ein kunne ta eit rettsystem som bygger sin sak på slike argumenter seriøst?
Når de i tilegg får tilbud om å betale 30 000 dollar for å stryke nokon punkter på tiltalen så snakker jo det for seg sjølv.

Om Moland og French er skuldige eller ikkje er egentlig ein anna sak.

Å sei at dei fortjene å sitta fengsla der nede og at dei fortjene dødsdom er kansje greit dersom dei hadde blitt bevist skuldige, MEN å sei at dei skal sitta der nede basert på denne rettsaken held ikkje mål.

Eg syns du skal lesa meir om saken før du utaler deg på ein slik måte.