View Single Post
Eg droppet ut etter første året på videregående, var veldig veldig vanskelig å komme seg inn i arbeidsmarkedet. Ingen vil ha folk uten utdanning, og isåfall om du får deg jobb så er det ein skikkelig dritt jobb. Eg fekk først praksis ordning som rørlegger gjennom den gang Aetat som er NAV no, fant jo ut at det ikkje var noe for meg det heller. Så var det mange strø jobber her og der på lager og kai o.l Så måtte eg inn i forsvaret, havna i sjøforsvaret og på båt. Då var eg heldigvis blitt så pass voksen opp i hodet at eg visste eg måtte gjere noe for framtiden, så eg brukte opp alt av kurspenger og litt til som forsvaret kunne tilby meg, og brukte all fritid på første året mitt inne for å ta kurs. Etter det så jobba eg i Marinen som matros ein liten stund, også ut i den sivile skipsfarten. Har no fagbrev og alt det som hører til, det er tatt som privatist.

Eg skjønner godt ka du snakker om, var i akkurat samme situasjon sjøl, det er ikkje lett.
Mitt tips til deg er å sitte deg ned, tenke over dette;
Er du moden nok til å starte å jobbe, har du arbeidskapasitet/arbeidsmoral til å holde ut i ein drittjobb for erfaringens skyld, og sist men ikkje minst, dette er den tunge vegen å gå, den funker for de med selvdisiplin men som kanskje ikkje er så flink på skulen. Du må jobbe 4x så hardt som de andre for å få akkurat det samme.

Om du skal droppe og det eineste jobben du får er å gå rundt å vaske dasser, ta den jobben og utfør den på ein så god måte så mulig. Det er attestene og referansene du får som blir dine "karakterer" for å komme deg videre.

Det var kanskje lettere å få jobb uten utdanning når eg var yngre, men NAV kan hjelpe deg med det meste bare du har motivasjon nok.