View Single Post
Det er mye som tyder på at pedofili for mange er en legning på samme måte som homofili eller heterofili. Det er ikke en legning som på noen måte er sosialt akseptabelt å utøves siden den involverer mennesker som ikke kan gi samtykke, men det er heller ikke noe man har valgt. Pedofile burde ikke straffes, de trenger hjelp. Profesjonell hjelp til å takle livet uten å ty til overgrep, profesjonell hjelp til å takle depresjonen som følger av å aldri kunne realisere sin legning og hjelp til å forstå alvoret. Hvis de begår et overgrep bør det jo være straff inne i bildet, men også ta bør psykologer involveres så fort som mulig. Det er det eneste realistiske måten å bekjempe flere overgrep.

Man bør også skille mellom sadistisk og romantisk pedofili (og mens jeg vegrer meg for å bruke det siste ordet i denne konteksten tror jeg det er mest beskrivende). Noen pedofile tiltrekkes av barn mens andre ønsker å skade dem. Det er to ganske forskjellige tilstander, bla. behandler man ikke sadistiske pedofile med kjemikalier som kan ta fra den sexlysten siden en komponent er fundert i en maktfantasi. Enkelte pedofile er også i stand til å ha helt vanlige heterofile, aldersjevne forhold samtidig som de har f.eks. en strikt samkjønnspreferanse for barn. Det er lite tvil om at dette er komplisert psykologisk landskap hvor magefølelsen ikke bør råde.