Tråd: Groguide
View Single Post
Anonym bruker
""
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Kloakk Vis innlegg
Rolig nåh, pust med magen. Det er ingen fare enda som nevnt tidligere, du dyrker i jord og der går ting gradvis. Skulle det være magnesium mangel vil neste stadie av mangel være at bladene blir gule, men årene vil holde seg grønne.

Ved overvanning vil bladene henge nedover pga vekten av vann, ser ikke sånn ut. Men som nevnt overvanning og overgjødsling er to vanlige nybegynnerfeil.

Mitt tips, ikke gjør noe enda, gi det en ukes tid å se om symptomene blir verre. Med mindre du vanner for mye eller overgjødsler så skal det gå langt før planten din dør, og de bladene som nå har litt nekrose vil ikke være relevant for planten i sin fulle størrelse uansett.

3 ting, nr. 1 har du god sirkulasjon av frisk og ny luft? Nr. 2, selv om det er irrelevant for planten nå, ikke bruk gjennomsiktige potter, det blir algevekst av sånt og røttene liker seg i mørke. 3. Få på plass et termometer, gjerne et som også viser luftfuktighet.
Vis hele sitatet...
1. Ja, dette burde være ok. Men, jeg har kanskje dårlig sirkulasjon inne i selve boksen for jeg merker at det er noe kaldere de siste 20-15cm i boksen (kanskje ned mot 18 grader), er det mulig at det er vanskeligere for å røttene å ta opp næring i lavere temperaturer?
Pga størrelsen på pottene er det mye mindre sirkulasjon helt nede.
2. Dette tenkte jeg faktisk på rett etter jeg pottet om så jeg vil nok legge noen lag med teip.
3. Termometeret viser 22 grader midt i boksen og luftfuktigheten ligger på ca 55% gjennom hele døgnet.
Jeg skal legge inn sensorer i topp og bunn av boksen for mer nøyaktig måling.