View Single Post
Sitat av Lataralus Vis innlegg
Sett en god del rød fluesopp nå for tiden, men det er så fordømt vått ute at jeg klarer ikke å få tørket de før larvene har voldtatt hele greien. Soppen trekker jo til seg vann som svamper og høstbygene i bergens-området viser ingen nåde. Så de blir rett og slett ikke tørr nok i tide slik at larvene trekker ut fra soppen. Har dere noen tips? Kurv med mye avispapir og en bordvifte som oscillerer har vært forsøkt, blir jo en bra luftfuktighet selv innendørs nå om dagen.

Må jeg ty til stekeovn på lav varme med varmluft i noen timer? Liker egentlig ikke å tørke sopp på den måten siden larvene dauer i soppen og selv om de ikke er farlig å spise så er det vemmelig å tenke på, dessuten har jeg roomies og har ikke sånn kjempelyst at de vet at jeg spiser fluesopper
Vis hele sitatet...
Jeg tørker dem i stekeovnen. Kutter hatten i ca 8-10 deler, og stilken i 2-4 deler. Tar 2-3 dager da jeg ikke har varmluft.
Tørker mens jeg sover, men ikke når jeg er på jobb!

Har ingen problemer med larver, da jeg kutter vekk ALT med tegn til innsekt. Alle hull i soppen kuttes vekk.

Selvfølgelig, så er det sikkert noen dyr i soppen uansett, men dt får man mare tåle