View Single Post
Sitat av SkammeligNykter Vis innlegg
Jeg hadde en fantastisk barndom med mor som sto på hele tiden for at vi skulle ha det bra. Far jobbet gjerne 3uker og var hjemme 3 uker. Vi hadde det godt.

Ser jo på TV å slikt at det er sett ned på å dra ungene etter ørene, belteslag på ræva osv. Dette var jeg igjennom mye, når jeg ikke oppførte meg.
Har for tiden ikke nyktre ævenner å snakke med, så prøver her.

Jeg ser for meg at dette var normalt på 90-tallet.
Jeg, personlig ville ikke gjort slikt, men nå har jo ting blitt annerledes med årene.

Så spørsmålet mitt er; var dette normalt på 90-tallet, og har senere blitt no-go?
Vis hele sitatet...
Har ikke inntrykket av at det var normalt, men det var nok mer utbredt i dag. Nå er det heldigvis nulltoleranse på vold mot barn.

Sitat av Baron Lote Vis innlegg
Er det mulig at vi er for snill, for fjern fra vår egen natur. At vi produserer generasjoner av generasjoner med svake mennesker som er vant til å få hjelp av noe autoritært og overordnet, enten om det er lærere eller foreldre, eller om det er velferdsstaten og rettssystemet? Produserer vi mennesker som har inntatt offerrollen allerede før de entrer voksenlivet, og med det som base fortsetter livet med å styrke allerede fastsatte ideer om seg selv i forhold til verden. Et typisk fixed mindset om du vil, som jo har blitt ganske fast knyttet til en rekke psykiske problemer som depresjon og angst.

For det er jo nettopp dette det handler om. Individet. Seg selv i forhold til andre. Foreldre har et ansvar om å oppfostre sunne mennesker som fungerer bra i samfunnet. For å gjøre det tror jeg det er essensielt at en autoritær, men kjærlig og konsekvent relasjon etableres tidlig. Slik at barnet rett og slett vet hva som er opp og ned. Jeg ser titt og ofte eksempler på at dette går feil. Hvor barnet, frustrert i en rolle det fra naturens side egentlig ikke skal finne seg selv i, kjæfter på mor og far som febrilsk prøver å innrette seg barnets ønsker. Rollene er byttet. Dette tror jeg er ekstremt usunt for både barn og foreldre, og i et større bilde, individet og samfunnet.

Spørsmålet blir vel om det i slike tilfeller kan være på sin plass, om ikke ordentlig kommunikasjon og ikkevoldelige straff strekker til, å etablere hierarkiet slik det skal være med hjelp av litt pryl. Uten at jeg mener jeg har svaret her, mener jeg at dette er temaer veldig tilskitnet av politisk korrekthet og intellektuell uærlighet.
Vis hele sitatet...
Det korte svaret er at barn som ikke utsettes for vold har større sannsynlighet for å vokse opp med en frisk psyke, med selvtillit og sunne forhold til andre mennesker. Det er altså motsatt - de som ikke utsettes for fysisk eller psykisk mishandling blir sterkere og mer motstandsdyktige. De takler livets opp- og nedturer bedre.

Så nei, det er ikke slik at f.eks. fravær av fysisk avstraffelse og forsøk på å "herde" barnet skaper bedre tilpassede individer.

Du har imidlertid rett i at oppdragerrollen må være både "autoritær" (bestemt), konsekvent og kjærlig. Men man kan være bestemt og sette grenser uten å mishandle barnet fysisk eller psykisk.

Sitat av Baron Lote Vis innlegg
Hvis vi stiller et nytt eksempel, Relevant. I dette eksempelet har du ingen respekt for dine foreldre til å begynne med, heller ikke noen andre for den saks skyld. Du bruker fritiden din på å yppe bråk med de som er mindre enn deg og riper biler og tagger ned hus på din vei til butikken for å naske for kickets skyld. Du følger ikke noe utdanning tross at du bare går på ungdomsskolen og kunne trengt det som er av sosialisering. Ingen får deg til å gå på skolen, det er tross alt ingen som kan bestemme over deg (og i dagens samfunn har du så rett).
Vis hele sitatet...
I et slikt tilfelle har oppdragelsen allerede feilet fra starten, og brutalitet vil ikke gjøre saken noe bedre. Tvert imot, det vil gjøre det verre.

Dette tenkte barnet vil ikke bli bedre av å møte brutalitet. Men vedkommende kan bli bedre av å møte kjærlighet og tydelige grenser. Når man er så ødelagt vil det kunne ta lang tid, men dette vil virke mye bedre enn det å gjøre det du foreslår.
Sist endret av hemmeligegreier; 17. mars 2018 kl. 11:59. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.