View Single Post
Med jevne mellomrom setter jeg inn flere harddisker i pc'ene mine (Faen, ingen ting skal slettes vettu )
og denne gangen er turen kommet til en server:
Denne serveren bruker SAS-disker, og den har en backplane med 2stk 2,5 tommers disker. Den har en ledig 3,5tommers brønn i halvannen høyde i front som er beregnt til enda en backplane til ytterlige 2 stk 2,5tommere til. En slik har jeg ikke tenkt å kjøpe, da de koster flesk... og siden kontrolleren har to ledige kanaler og maskina bare har èn SATA-kontakt som er i bruk at dvd-rom'en, bestilte likegodt en 3,5tommers sas-disk til å skru direkte i den tomme brønnen og koble den direkte til kontrolleren.
Joda, kunne likegodt brukt an vanlig sata-disk de virker jo fint på en sas-kontroller, men jeg tankte at når maskina først har sas så kunne jeg med forden benytte meg av sas-diskenes betraktelig lengre levetid og høyre driftsikkerthet.
Så melder problemet seg.
Jeg har aldri åpnet pc'en før i dag, og da oppdeget jeg at sas-kontrolleren bruker en Mini-SAS til 4xSATA kabel
der to av kablene er kobla inn i den eksisterende backplane'en og de andre ligger løst. Problemet er jo at disse SATA-kontaktene ikke passer på en sas-disk, jeg regner med at det er gjort med hensikt for å tvinge en til å kjøpe en ekstra backplane viss man skal ha flere harddisker, da den tydeligvis har 2 SATA-kontakter og en molex-kontakt på baksiden, men "på innsiden" har den to vanlige SAS-kontakter med strøm i samme kontakten.

TLDR;
Så for meg at jeg kunne kutte av den siden med den lille vinkelen på sata-pluggen slik at den passer på harddiskens sas-kontakt. Noen som har prøvd noe lignende og\eller tror det kan fungere...?
Jeg mener, både sas og sata -kontaktene er jo helt like bortsett i fra den lille vinkelen på sata-plugen.
For strøm blir det i såfall samme oppleg med en modda molex til sata-strøm plugg